3 redenen waarom uw bedrijf efficiënter wordt door online verkoop

U heeft geen webshop? Dan laat u grote kansen liggen. Door een webshop te lanceren kunt u vaak veel meer uit uw business halen. Een webwinkel helpt om meer omzet te genereren, maar ook om efficiënter te werken. De kracht van een e-commerce platform voor een efficiëntere bedrijfsvoering wordt nog vaak onderschat. We geven u drie essentiële (en misschien ook wel verrassende) redenen waarom u moet starten met online verkoop.

Reden 1: Online orders verwerkt u sneller

Orders die online binnenkomen zijn in de regel veel sneller te verwerken dan bestellingen die via telefoon of e-mail worden geplaatst en vervolgens handmatig verwerkt dienen te worden. Door orders direct naar het systeem te sturen is dat niet alleen eenvoudiger voor uw werknemers en klanten, maar gaat het ook een stuk sneller.

Reden 2: Online bestellen zorgt voor minder fouten

Faalkosten nemen af bij online bestellen. Er is minder risico op fouten of foutieve communicatie wanneer er online besteld wordt via een webwinkel. Dit komt omdat u de stap waar de meeste fouten gemaakt worden er tussenuit haalt. Daarbij kunt u denken aan bestellingen maar ook retourleveringen. De laatste zijn vaak zeer kostbaar en tijdrovend. Immers, uw verkoper of supportmedewerker hoeft de bestelling of retourlevering niet langer handmatig te kopiëren in het ERP of administratiesysteem.

Verder bespaart u tijd doordat uw medewerkers minder vragen krijgen. Uw klanten kunnen alle productinformatie immers online vinden. Onderzoek van de Acquity Group wijst uit dat 71% van de uw klanten het liefst hun eigen online onderzoek doet, voordat ze met een vertegenwoordiger contact opnemen.

Het spreekt voor zich dat dit alleen het geval is wanneer u een webwinkel heeft waarin überhaupt al deze productinformatie op te zoeken is, zoals klantspecifieke prijsstellingen en voorraadgegevens. Heeft u niet een dergelijk B2B e-commerce platform tot uw beschikking? Dan nemen uw klanten voor elke eenvoudige vraag contact op met uw medewerkers. Daarom is de toevoeging van een online verkoopportaal aan uw onderneming met betrekking tot efficiëntie, bij voorbaat al winst.

Minder vragen van klanten als uw een webshop hebt

Wanneer uw organisatie een webwinkel heeft, pakken uw klanten minder snel de telefoon voor vragen over voorraad, prijzen en productspecificaties.

Reden 3: Een effectievere buitendienst afdeling

Heeft u de online sales portal eenmaal geïmplementeerd? Dan hebben uw buitendienst vertegenwoordigers direct toegang tot alle product-, prijs- en voorraadinformatie. Maar ook alle informatie over de orderhistorie van een klant, eventuele openstaande rekeningen en vaak-bestelde producten zijn direct toegankelijk. Het tot hun beschikking hebben van deze informatie tijdens klantgesprekken maakt uw medewerkers in hun handelen veel effectiever.

Daarnaast kan elke bestelling van de klant direct via de webwinkel geplaatst worden. Hierbij zijn tevens klantspecifieke prijsafspraken en bestellingvoorwaarden direct zichtbaar.

Conclusie

Het handhaven van een efficiënter verkoopproces draait niet alleen om het beter bedienen van uw klanten, maar ook om uw eigen bedrijfsvoering in topconditie te houden. Een webwinkel stelt u in staat om meer grip te krijgen op uw bedrijfsvoering.

MEER WETEN?

T (0184) 61 88 37
E info@wsb-solutions.nl

Wilt u meer weten over online verkoop?

Lees dan onze eerdere blog ‘Wat is e-commerce én 7 redenen waarom u er vandaag nog mee moet beginnen‘ en / of de whitepaper Why starting an online sales channel is key to your success as a Business van onze partner Sana Commerce.

“Bij elke overname die we nu doen, willen we zo snel mogelijk WSB inschakelen om onze nieuwe locatie toe te voegen aan ons VoIP netwerk” – Secur