Referentie B&N Motoren

Overstappen op een nieuw systeem doe je niet zomaar. Wat je gewend bent, verander je immers niet graag. Maar soms moet je wel. “Ons oude systeem werd niet meer ondersteund.” Ook Ton Gielen, directeur van Agro-Dyn BV, moest uitkijken naar een nieuwe oplossing voor zijn automatisering. Een hele ingreep maar ook een mooie kans om veel te verbeteren.

Agro-Dyn is een belangrijke speler in de agrarische branche. Het bedrijf levert een breed scala aan goederen en diensten voor de akkerbouw, tuinbouw, veehouderij, fruitteelt en het openbaar groen. Speerpunten daarin zijn: zaaigoed, gewasbeschermingsmiddelen (GBM), meststoffen, kalken, aardappelpootgoed, aardappelhandel en advies. Al deze verschillende activiteiten vragen natuurlijk overzicht en orde. Maar hoewel de meeste onderdelen op de één of andere manier al wel geautomatiseerd waren, ontbraken tot voor kort de eenheid en het overzicht nog.

Aanpakken

“We werkten met Unit 4 voor Dos en veel losse Access applicaties. Dat betekende veel eilandjes in onze automatisering die allemaal moesten beantwoorden aan de vragen uit de markt. En het werkte ook wel. Uiteindelijk bent je gewend om bepaalde dingen op een bepaalde wijze te doen. Maar als er dan iemand van buiten naar je bedrijf kijkt, word je met je neus op de feiten gedrukt: het kan ook anders en veel beter.” Die ‘iemand’ was WSB Solutions. “Via via hoorden we van collega-bedrijven over WSB Solutions. Onder andere dat zij specifiek in deze branche werkzaam zijn. Daarin zijn ze uniek en dat maakte hen voor ons erg interessant.” Gielen legt uit: “Een groot bedrijf, zoals Unit 4, heeft geen specifieke branchekennis. WSB Solutions is gespecialiseerd in deze sector en is ook nog eens relatief klein, dus met korte lijnen.” Maar het is vooral de mentaliteit die Gielen aanspreekt: “Gewoon aanpakken.” Hij licht toe: “Ze luisteren echt naar onze wensen en als ze een werkwijze of bestaande procedure niet begrijpen, zeggen ze dat ook gewoon. Dan willen ze er echt alles van weten. Ook geven ze het aan als ze denken dat het anders of beter kan. Je krijgt dan discussies die uiteindelijk leiden tot een werkwijze die voor de toekomst beter is. In dat opzicht hebben wij ook van hen geleerd. Je merkt dat ze zich met plezier verdiepen in jouw bedrijf en samen met jou iets willen ontwikkelen.”

Kom in contact!

Uw email*


Naam*


Onderwerp


Uw bericht




Agro-Dyn ging begin vorig jaar de uitdaging aan om met Microsoft Dynamics Navison 2009 en de speciaal daarvoor ontwikkelde brancheoplossingen van WSB Solutions alle bedrijfsactiviteiten in één systeem onder te brengen. En dat is gelukt. Gielen noemt enkele hoofdpunten: “De verladingen van het aardappelpootgoed worden nu goed bijgehouden en gecoördineerd; we zien gelijk hoeveel waar wordt verladen. Met de graankoppeling kunnen we nu direct bekijken of de pakbon klopt. En de gevaarlijke stoffen voeren we niet meer alleen op basis van de gegevens van de leverancier in. Door de koppeling met internet, Fytostat en Minas, blijven de gegevens up to date en worden er minder fouten gemaakt.”

Agro-Dyn heeft meerdere vestigingen in Limburg: drie kantoren en twee steunpunten. Interne leveringen onderling worden nu eveneens secuur bijgehouden. “In dit systeem moeten ook alle interne bonnen ingeboekt worden. Dus de vestigingen behandelen elkaar als normale leveranciers. Dat zorgt voor een extra controle. Het is even meer werk maar aan het eind van het seizoen weet je precies wat waar in welke hoeveelheden aanwezig is.”

Afgelopen januari werd na een jaar van voorbereiden en bouwen de aftrap gegeven. En hoewel nog lang niet alles af is, merkt Gielen al wel het verschil. “Voorheen verliep veel van de eilandautomatisering via mijn bureau, veelal Access applicaties. Hierdoor kwamen veel vragen bij mij terecht en waren anderen afhankelijk daarvan. Nu kan iedereen in het systeem werken. Het is minder van mij afhankelijk.” Ondertussen wordt er nog wel hard gewerkt aan de implementatie. “Er is nog veel te doen voordat het helemaal naar behoren werkt. We zijn nu de voorraad aan het invoeren. Dat doe je niet op één dag. Ook is nu de stap gekomen om de gebruikers op te leiden. WSB Solutions is onze partner die ons hierin blijft ondersteunen.”

Ondertussen is de basis in ieder geval gelegd. “De facturering en de orders verlopen al goed via het systeem. Belangrijk is dat de klant niets van onze overstap merkt. Het is een interne aangelegenheid die geruisloos moet gebeuren. Uiteindelijk gaat het er om dat de processen zo goed en zo efficiënt mogelijk verlopen en de tijd zal leren of we er mee besparen. Ik denk wel dat we nu al beter kunnen voldoen aan de vragen van de markt.”

Ton Gielen

“We voldoen nu al beter aan de vragen van de markt”

Agro-Dyn maakt gebruik van

that's Dynamics NAV

“Bij elke overname die we nu doen, willen we zo snel mogelijk WSB inschakelen om onze nieuwe locatie toe te voegen aan ons VoIP netwerk” – Secur