CRM systeem aanschaf
Folkert Schutte
14 december 2020

5 aandachtspunten bij de aanschaf van een nieuw CRM-systeem

Als je op zoek gaat naar een – nieuw – CRM-systeem, heeft dat nogal wat voeten in aarde. Ik geef je in deze blog 5 aandachtspunten mee.

1 Maak verschil tussen eisen en wensen

Ga er gerust vanuit dat geen enkel CRM-systeem honderd procent aansluit bij wat jij wilt. Begin daarom met het opstellen van een wensen- en eisenlijst. Welke functionaliteiten moet het CRM-systeem per se hebben en op welke punten ben je bereid concessies te doen?

CRM nice to have

2 Neem je medewerkers mee in het proces

Je medewerkers zijn degenen die uiteindelijk aan de slag moeten met het systeem. Vraag ze daarom om hulp. Niet alleen zijn zij de ervaringsdeskundigen, maar door ze mee te nemen in het proces zal het CRM-systeem ook beter landen en wordt het straks door de werkvloer gedragen.

3 Let op gebruiksvriendelijkheid

Hoe je wensen- en eisenlijstje er ook uitziet, gebruiksvriendelijkheid moet bovenaan staan. Als je medewerkers door de bomen het bos niet meer zien, en het invoeren van data is te veel moeite, wordt het geen succes. Moet je bijvoorbeeld adresgegevens handmatig inkloppen? Dat is niet meer van deze tijd. Een modern systeem heeft een koppeling met de database van de Kamer van Koophandel. Maar ook de managementrapportages moeten makkelijk te benaderen zijn.

4 Check of het systeem eenvoudig te koppelen is

Goed, je moet ongetwijfeld bepaalde concessies doen. Maar check dan wel of het systeem makkelijk te koppelen is met andere programma’s of tools. Kun je vanuit je CRM-systeem geen mailings versturen? Controleer dan of een koppeling met MailChimp voorzien is. Kun je geen offertes online laten tekenen? Check dan of het systeem gekoppeld kan worden met bijvoorbeeld DocuSign. En om snel te schakelen met klanten is het handig om een koppeling met een chatprogramma te hebben, zoals de chatfunctionaliteit van Microsoft Teams. En is een bepaalde koppeling niet direct voor handen, onderzoek dan of een stukje maatwerk tot de mogelijkheden behoort.

crm gebruiksvriendelijk

5 Kijk naar het totale plaatje

Je bent op zoek naar software. Maar let ook op het bedrijf dat erachter zit. Is het een solide organisatie die jou bij het hele traject kan ondersteunen? Is de supportafdeling goed bereikbaar? Bestaat het bedrijf allang? Worden er regelmatig updates gedaan en nieuwe functionaliteiten toegevoegd? Als je deze vragen positief kunt beantwoorden, is de kans groot dat je niet met een of andere cowboy te maken hebt die even snel wil cashen, maar met een degelijk en betrouwbaar bedrijf.

Meer weten?

Ben je voor het eerst op zoek naar een CRM-systeem, of sluit je huidige systeem niet goed aan bij wat je nodig hebt? Wij helpen je graag aan een passende oplossing. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee.

Meer weten?

Schroom niet om contact met mij op te nemen.

Folkert Schutte
Folkert Schutte
(0184) 61 88 37
f.schutte@wsb-solutions.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.