Afgelopen weken vertelden we u al meer over de "Spring 2018" release van Microsoft Dynamics 365. Wat hebben we al behandeld?
1. In de eerste blog van deze serie gaven we een samenvatting van het belangrijkste nieuws rond deze release.
2. Blog 2 ging over de komst van Microsoft Dynamics 365 Business Central.
3. Vorige week keken we naar Dynamics 365 for Marketing.
In deze 4e en laatste blog in deze serie kijken we naar Dynamics 365 for Sales.
Tijdens de aankondiging van de ‘’Spring 2018’’ release van Dynamics 365 is er veel nieuws naar buiten gekomen over de mogelijkheden die de module Dynamics 365 for Sales biedt. De basis van Sales, het bieden van mogelijkheden voor het opbouwen van hechte relaties met klanten, acties uit te voeren op basis van inzichten, en het sneller sluiten van deals, blijft uiteraard gelijk. Er is echter een aantal zaken gewijzigd of toegevoegd om deze doelen te behalen. Ik neem ze graag met u door.
Licentiestructuur
De grootste verandering is geen technische, maar één gebaseerd op de licentie. In plaats van hetzelfde product voor MKB- en Enterprise bedrijven is daar nu een splitsing gemaakt.
De MKB-variant, Professional genoemd, bevat een groot deel van de beschikbare functionaliteit maar bevat enkele beperkingen wat betreft de aanpasbaarheid van het systeem. De Enterprise variant omvat alle functionaliteit en is volledig aanpasbaar, maar tegen een hogere prijs.
Modernisering van de lay-out
De lay-out van de schermen is flink verbeterd. Denk daarbij aan verwijdering van overbodige witruimte, verbeterde hiërarchie, gestandaardiseerde lettertypen en een intuïtievere gebruikerservaring voor tabbladen, knoppen en invoervelden op formulieren om productiever te kunnen werken.
Meest gevraagde klantwijzigingen
Qua ontwikkeling doet Microsoft een deel zelf, maar een deel wordt bepaald door de zogenaamde “user voice”. Het systeem waar klanten en partners suggesties kunnen doen voor functionaliteit die ze graag toegevoegd willen hebben in Dynamics 365.
Belangrijkste wijzigingen naar aanleiding hiervan zijn:
- Lange tekst labels/velden kunnen nu ingesteld worden met tekstterugloop
- Meer aanpassingen op basis van kleuren voor kopteksten op formulieren
- Extra standaard thema’s voor hoe Dynamics 365 eruit ziet
- Via geavanceerd zoeken kan er nu gefilterd worden op NIET IN. Dit betekent dat je bijvoorbeeld alle verkoopkansen kan filteren zonder activiteit.
Microsoft heeft zelf de volgende zaken aangepakt:
Embedded Intelligence
Voorheen bekend onder de naam “Relationship Insights” verzamelt en analyseert Embedded Intelligence de data en communicatie gedurende het salestraject. Automatisch, gebruikmakend van kunstmatige intelligentie, stelt de app vervolgens acties voor aan de gebruiker. Hoe meer je de Sales app gebruikt, hoe beter deze suggesties zullen worden. Embedded Intelligence bestaat uit drie onderdelen:
- Relationship assistant: toont actiekaarten met suggesties voor de volgende stap
- Auto capture: scant de Outlook inbox van de verkoopmedewerkers voor berichten en afspraken m.b.t. deals waaraan zij in Dynamics 365 werken en stelt voor om deze aan de betreffende deals of leads te koppelen (video)
- Email engagement: monitort de acties die ontvangers van een e-mail doen (openen, klikken op een link, etc.)
Een interessante nieuwe functie die hieraan toegevoegd gaat worden zijn de zogenaamde “ijsbrekers”. Naar aanleiding van machine learning worden e-mails gescand voor informatie gebaseerd op sport, familie, gezondheid en entertainment. Op de klantkaart kun je deze ijsbrekers terugvinden om de klant persoonlijker te woord kunnen staan.
Relationship Analytics
Relationship Analytics helpt verkopers om hun pijplijn met verkoopkansen te beheren door een analyse van de status van de relatie met de klant te maken en dit inzichtelijk te presenteren.
Daarnaast is er Sentiment Health, dit kijkt naar de interacties met een klant en informeert verkopers hoe tevreden klanten zijn met hun relatie.
Meer grip op je leads
Extra toevoegingen zoals Lead score en Lead trends laten je zien welke potentiele klanten aandacht nodig hebben. Waar verlies je het momentum en moet actie ondernomen worden?
Extra informatie die het kwalificeren of diskwalificeren van leads moet vereenvoudigen.
Integratie met LinkedIn Sales Navigator
De overname van LinkedIn door Microsoft begint steeds meer vruchten af te werpen. Er is nu een integratie tussen Dynamics 365 for Sales en de LinkedIn Sales Navigator waardoor verkopers gebruik kunnen maken van hun LinkedIn netwerk en relaties vanuit Dynamics 365.
Op Dynamics 365 Forms kan nu informatie vanuit LinkedIn worden getoond.
LinkedIn profielfoto’s worden nu gesynchroniseerd met contacten in Dynamics 365 for Sales. Door de integratie met InMail, kunnen verkopers met 1 klik vanuit de Sales applicatie een e-mail sturen aan een LinkedIn contact.
Meer samenwerking tussen Office 365 en Dynamics 365
Wie gebruik maakt van Office 365 kent dit fenomeen al, maar steeds meer functionaliteit is beschikbaar in alle applicaties. Slimme technieken laten informatie die voor u van belang is zien op meerdere plekken. De integratie gaat nu verder naar Dynamics 365 en zal worden uitgebreid met:
- Microsoft Teams en Dynamics 365
Chat binnen Dynamics 365 met Teams over verkoopkansenVoeg chats in Teams toe aan de tijdlijn van een klant, contact of verkoopkans
- PowerBI mogelijkheden uitgebreid
Gebruikers behalve persoonlijke dashboards nu ook dashboards uit je Office 365 groepen. - Uitbreiding opties Microsoft Flow
Laat Flow werkzaamheden automatiseren met acties die overlappen in verschillende pakketten. In deze release zijn de acties die je aan Flow kunt koppelen flink uitgebreid.
Dynamics 365 for Sales zet uw (potentiële) klant centraal
Genoeg wijzigingen dus weer om steeds beter in te kunnen spelen in een markt waar de klant centraal staat.
Bent u ook benieuwd naar de mogelijkheden voor uw bedrijf? Neem dan direct contact op met WSB voor een advies op maat of kijk eerst onderstaande video.