Microsoft heeft onlangs de beschikbaarheid aangekondigd van de “Spring 2018” release van Dynamics 365. Er is een enorme hoeveelheid nieuws te melden op zowel functioneel als technisch gebied. Op functioneel gebied zijn de beschikbaarheid van Dynamics 365 Business Central (“Dynamics NAV in de cloud”), de nieuwe Dynamics 365 for Marketing applicatie en de volgende versie van Dynamics 365 for Sales de belangrijkste zaken. De komende weken zullen we hier in aparte blogartikelen dieper op ingaan. In deze blog vindt u een samenvatting van het belangrijkste nieuws.
Dynamics 365 Business Central
Vanaf aanstaande maandag 2 april 2018 is Dynamics 365 Business Central beschikbaar en direct ook in Nederland. Met Business Central komt de volledige functionaliteit van Dynamics NAV 2018, Microsoft’s ERP-oplossing voor het MKB, ook in de cloud beschikbaar. Voor de duidelijkheid: Dynamics NAV 2018 blijft gewoon bestaan en beschikbaar. In de loop van dit jaar zal wel de naam Dynamics NAV verdwijnen en zal alleen nog de naam Dynamics 365 gebruikt worden. Maar de klant houdt de keuze om Dynamics 365 Business Central vanuit de cloud af te nemen of “traditioneel” on-premise te blijven gebruiken.
Enkele jaren geleden heeft Microsoft haar ERP-oplossing Dynamics AX voor de Enterprise markt al naar het Dynamics 365 platform gebracht als Dynamics 365 for Finance and Operations. Met Business Central is de Dynamics 365 productfamilie nu dan uitgebreid met ERP-functionaliteit voor het MKB. Het is een uitgebreide familie van applicaties geworden waarbij een klant afhankelijk van zijn eisen en wensen een set kan samenstellen die bij zijn behoeften past.
Beschikbare functionaliteit
Zoals gezegd bevat Business Central dezelfde functionaliteit als Dynamics NAV. Er zijn twee verschillende versies beschikbaar:
-
- Essential: een brede set functionaliteit die voor de meeste MKB-bedrijven voldoende is:
– Financieel management
– Customer Relational Management (basisfunctionaliteit, als u meer nodig hebt kunt u Dynamics 365 for Sales gebruiken waarmee Business Central uiteraard is geïntegreerd)
– Supply Chain Management (verkoop, inkoop, voorraden en logistiek)
– Human Resources
– ProjectmanagementBehalve deze functionele gebieden zijn er natuurlijk ook veel functies die voor alle gebieden gelden; denk bijvoorbeeld aan ondersteuning voor meerdere talen, onbeperkte omschrijvingen en integratie met Outlook.
- Essential: een brede set functionaliteit die voor de meeste MKB-bedrijven voldoende is:
- Premium: voegt Service Order Management en Productie toe bovenop de functies van Essential.
Modern uiterlijk
Dynamics 365 Business Central heeft een fris en modern uiterlijk en is beschikbaar via een Webclient en tevens op tablets (iPad) en smartphones.
Aanpasbaar en uitbreidbaar
Eén van de sterkste punten van Microsoft Dynamics NAV was altijd dat het product makkelijk aan te passen en uit te breiden was. Dat is met Dynamics 365 Business Central niet anders; ook hier volop mogelijkheden voor klanten en partners om het product uit te breiden en aan te passen.
In een van de latere blogs over Business Central volgt uitgebreidere informatie.
Dynamics 365 for Marketing
Dynamics 365 for Marketing is een nieuwe marketing applicatie in de Dynamics 365 familie die specifiek voor het MKB is bedoeld. Voor de Enterprise markt heeft Microsoft al enkele jaren een samenwerking met Adobe. Microsoft heeft geen eigen Marketing app voor de Enterprise markt, maar heeft een vergaande integratie tussen Dynamics 365 en de Adobe Marketing Cloud. Voor veel MKB-bedrijven is de Adobe Marketing Cloud te uitgebreid qua functionaliteit en vaak ook te duur.
Maar nu is er dus Dynamics 365 for Marketing. Deze marketingapplicatie is gebouwd op hetzelfde platform als Dynamics 365 for Sales (vroeger Dynamics CRM genoemd) en dus ook volledig met Sales geïntegreerd. Bestaande gebruikers van Dynamics 365 for Sales weten dat ook de Sales app marketingfunctionaliteit bevat. Deze is echter erg beperkt; met Dynamics 365 for Marketing komt er uitgebreide marketingfunctionaliteit binnen bereik van het MKB.
Hieronder een kort overzicht van de functionaliteit van de Marketing applicatie. Binnenkort komen we met een apart blogartikel dat dieper op de functionaliteit ingaat.
Multi-channel campagnes met customer journeys op maat
Er is een grafische “customer journey” designer om geautomatiseerd communicatie te kunnen verzenden, automatisch beslissingen te kunnen nemen, interne taken aan te maken, etc. Kortom: serieuze marketing automation mogelijkheden.
Content creation
Dynamics 365 for Marketing beschikt over tools om eenvoudig moderne online content te maken; fraai opgemaakte e-mails, landing pages en formulieren bijvoorbeeld. Met de beschikbare templates kunt u bovendien snel aan de slag en hoeft u niet alles vanaf nul te ontwikkelen.
Event management
De event management functionaliteit helpt u om online en offline evenementen te plannen, uit te voeren en op te volgen.
Lead management
Door gebruik te maken van landing pages kunt u bezoekers van uw website vragen om hun gegevens achter te laten. Op basis hiervan maakt Dynamics 365 for Marketing automatisch leads aan. De “scoring engine” helpt u om leads te volgen en, wanneer ze een bepaalde score bereiken, over te dragen aan Sales.
Marketing insights
De verzamelde informatie wordt overzichtelijk getoond op diverse dashboards die geheel naar behoefte kunnen worden aangepast.
Dynamics 365 for Sales
De belangrijkste wijzigingen in Dynamics 365 for Sales zijn de volgende:
Embedded Intelligence
Voorheen bekend onder de naam “Relationship Insights” verzamelt en analyseert Embedded Intelligence de data en communicatie gedurende het sales traject. Automatisch, gebruik makend van kunstmatige intelligentie, stelt de app vervolgens acties voor aan de gebruiker. Hoe meer je de Sales app gebruikt, hoe beter deze suggesties zullen worden. Embedded Intelligence bestaat uit drie onderdelen:
- Relationship assistant: toont actiekaarten met suggesties voor de volgende stap.
- Auto capture: scant de Outlook inbox van de verkoopmedewerkers voor berichten en afspraken m.b.t. deals waaraan zij in Dynamics 365 werken en stelt voor om deze aan de betreffende deals of leads te koppelen (video).
- Email engagement: monitort de acties die ontvangers van een email doen (openen, klikken op een link, etc.)
Relationship Analytics (Public preview)
Relationship Analytics helpt verkopers om hun pijplijn met verkoopkansen te beheren door een analyse van de status van de relatie met de klant te maken en dit inzichtelijk te presenteren.
Sentiment Health kijkt naar de interacties met een klant en informeert verkopers hoe tevreden klanten zijn met hun relatie.
Integratie met LinkedIn Sales Navigator
De overname van LinkedIn door Microsoft begint steeds meer vruchten af te werpen. Er is nu een integratie tussen Dynamics 365 for Sales en de LinkedIn Sales Navigator waardoor verkopers gebruik kunnen maken van hun LinkedIn netwerk en relaties vanuit Dynamics 365.
Op Dynamics 365 Forms kan nu informatie vanuit LinkedIn worden getoond.
LinkedIn profielfoto’s worden nu gesynchroniseerd met contacten in Dynamics 365 for Sales. Door de integratie met InMail, kunnen verkopers met 1 klik vanuit de Sales applicatie een e-mail sturen aan een LinkedIn contact.
Meer over de Spring release van Dynamics 365
Zoals in de intro van deze blog beloofd komen we de komende tijd met meerdere blogartikelen over de Spring 2018 release van Dynamics 365. Volgende week vertelt mijn collega Edwin Combrink u alles over Dynamics 365 Business Central. Hou onze website dus in de gaten.
Naschrift:
De blog over Dynamics 365 Business Central is inmiddels gepubliceerd.