Terug naar het overzicht
Digitale Transformatie

Wat is e-commerce én 7 redenen waarom u er vandaag nog mee moet beginnen

Edwin Combrink
Edwin Combrink
Geplaatst op 6 april 2017

Is een webshop niets voor u? U levert toch aan de zakelijke (B2B) markt en niet aan consumenten? Of, uw klant schrijft zijn bestelling het liefst nog “op de achterkant van een bierviltje”? Leest u dan vooral verder.

Wat is e-commerce?

Dat is eigenlijk heel simpel uit te leggen: e-commerce is online handel, dus een webshop. Niet meer, niet minder.

Redenen waarom u niét start met een webshop… volgens u dan

Wellicht herkent u onderstaande redenen, of heeft u er nog meer, want we horen het nog zo vaak:

“Onze klanten schrijven het liefst nog op de achterkant van een bierviltje, dus nee een webshop is niet voor ons.”

“Onze klanten zijn boeren die bezig zijn met gewassen, oogst en het weer, die hebben niets met internet.”

…en vervolgens zien we ze op hun mobiele app het weer checken.

“Onze producten zijn technisch te complex, en behoeven advies, dat kan niet op internet.”

“Wij verkopen motoren | aggregaten, dat kan niet online, de producten zijn te duur, we zijn geen Zalando.”

“Een webshop? Wij leveren niet aan consumenten, maar aan de zakelijke markt.”

FOUT!
Fout? Ja, fout! Om dit uit te leggen maken we, ogenschijnlijk, even een uitstapje.

Digitale Transformatie

Wist u dat online shoppen al sinds 1979 bestaat, maar het nog jaren duurde voordat het gemeengoed werd? En dat mobiele telefonie bijvoorbeeld pas sinds eind jaren ‘90 voor consumenten toegankelijk werd door aantrekkelijke tarieven?

Anno 2017, heeft bijna iedereen een smartphone. Veel mensen hebben zelfs ieder jaar de nieuwste. En online winkelen? Destijds werd er door veel mensen gezegd dat dat online winkelen niets zou worden. Vandaag de dag is online winkelen heel normaal. Iedereen heeft wel eens iets gekocht bij Bol.com, Coolblue.nl of Marktplaats.nl. Steeds meer bedrijven zijn zelfs “born in the Cloud”. Kortom, de wereld digitaliseert snel, razendsnel.

Gelukkig zien steeds meer winkeliers, groothandelaren en fabrikanten de waarde van e-commerce. Niet zo gek, want de voordelen van een webwinkel zijn groot: webwinkels zijn altijd open en bieden u de kans uw klanten gedetailleerde productinformatie te geven. Maar er is meer, veel meer…

E-commerce - digitale transformatie
Bijna iedereen heeft een smartphone tegenwoordig

7 redenen waarom u vandaag nog moet starten

Reden 1: U bent 24/7 bereikbaar, wanneer de klant het wil

Een webwinkel stelt u in staat om uw klanten te laten bestellen waar en wanneer ze maar willen, dus ook buiten uw kantooruren. Orders die u anders zou zijn misgelopen.

Wellicht denkt u nu, mijn klanten kunnen mij al bereiken, namelijk via email. Dat klopt, maar per email ziet de klant niet of een product voorradig is, of de order goed aangekomen is en bevestigd is. Uw klant weet dus niet of hij/zij de producten echt wel gaat krijgen en wanneer levering verwacht mag worden.

Reden 2: U mist verkoopkansen: crossselling / upselling

E-commerce is bij uitstek geschikt voor cross- en upsell mogelijkheden. Bij upselling maken uw klanten kennis met gerelateerde producten. Producten waarvan ze misschien niet wisten dat u die ook aanbiedt.
Via een webshop ziet uw klant uw complete assortiment. Kwam de klant oorspronkelijk voor een product, kan hij zomaar meer interessante producten vinden. Is het product niet voorradig kan de webshop direct alternatieven aanbieden of aanvullende producten.

Klanten zijn via online verkoop, ontvankelijker om ook andere producten bij u af te nemen. Uit onderzoek van RetailMeNot is gebleken dat de gemiddelde orderwaarde omhoog gaat.

Een voorbeeld: u levert motoren of aggregaten. Via de webshop vindt de klant het product dat hij nodig heeft, maar daarnaast biedt u nog twee alternatieven aan met betere specificaties. Of u biedt een motor aan maar daarnaast ook een waterpomp en als dienst de mogelijkheid het product geassembleerd te leveren en te installeren.

Nog een voorbeeld: u bent werkzaam in de agrarische branche. Uw klant, de boer, is hard aan het werk op de akker en hij constateert een mogelijke bedreiging van zijn gewas. De dag gaat voorbij of het is weekend en hij wil bestellen. Helaas bent u niet open en hij moet wachten. Uw concurrent heeft wel een webshop en hij bestelt daar.

E-commerce - gesloten
Met een webshop bent u nooit meer gesloten

Reden 3: U neemt afscheid van een foutgevoelig orderproces

Een online verkoopkanaal (een webshop) die integreert met een ERP-systeem is voor u dé oplossing als u tijd wilt besparen en de betrouwbaarheid van de orderinformatie wilt vergroten. Te veel bedrijven bouwen nog steeds op de accuratesse van verkopers in het orderproces, maar een foutje is menselijk en snel gemaakt. Met een webshop gekoppeld/geïntegreerd met uw ERP-systeem is vertraging in het verwerken van de orders verleden tijd en bespaart u dus tijd en geld.

Reden 4: U verlaagt overheadkosten

Omdat uw webwinkel ook fungeert als informatieportaal, bespaart u tijd en geld. Allerlei generieke vragen over grootte, technische specificaties, voorraad of (klantspecifieke) kortingen vindt uw klant eenvoudig in uw webwinkel. Dit is zowel voor u als voor uw (potentiële) klant wel zo gemakkelijk. Het scheelt een hoop tijd aan telefoontjes en mails.

Uw klanten hebben tevens inzicht in orderstatus en facturen. Uw medewerkers zijn veel minder tijd kwijt met factuur/order vragen.

Reden 5: U vergroot de klanttevredenheid

Een webshop biedt uw klant een extra informatieplatform welke laagdrempeliger is. Daarbij kunt u denken aan product/diensten assortiment, technische informatie en prijzen (ook klantspecifiek).

E-commerce gaat de telefoon en e-mail en persoonlijke contact niet direct vervangen. Het biedt uw klant een éxtra mogelijkheid om bij u te bestellen. Ook uw verkoper kan tijdens een bezoek, via de webshop samen mogelijkheden en assortiment bespreken. Kortom een webshop draagt – mits goed ingezet – bij aan de klanttevredenheid.

Reden 6: U mist klanten zonder dat u het weet

Uw klanten oriënteren zich meer en meer online voordat ze bij u komen. Onderzoek van Forrester wijst uit dat 2/3 van de oriëntatie van uw potentiële klant vindt plaats voordat zij met u in contact treden. Door een goede website met informatie en daaraan gekoppeld een goede webshop kunt u de potentiële klant als via een fuik naar binnen trekken.

Deze verandering in de “customer buying journey” namelijk het steeds later in contact treden met u en het zelf online kopen, wordt met een dure term ook wel ‘digitale transformatie’ genoemd.

Ter illustratie: in 2005 bezocht de gemiddelde persoon nog 6,5 keer de showroom voordat hij een auto kocht. Vandaag de dag is het gemiddelde nog maar 1,5 keer. Tesla biedt zelf de mogelijkheid uw auto volledig online te configureren en te bestellen.

P.S. U wordt ook nog eens vindbaarder voor potentiële klanten door informatie online te hebben.

E-commerce - tesla
Tesla biedt klanten de mogelijkheid hun auto volledig online te configureren en te bestellen

Reden 7: U richt zich op de lange termijn

Omdat u in de webwinkel selfservice aanbiedt, bent u substantieel minder tijd kwijt aan het behandelen van vragen van low-end klanten. Met de tijd die u daarmee bespaart kunt u zich richten op de relaties met uw topklanten. Hierdoor genereert u op de langere termijn meer omzet.

4 voordelen van een goede webshop

Bovenstaande argumenten zouden eigenlijk al voldoende moeten zijn om u te overtuigen om vandaag nog met e-commerce te starten. Om u een laatste zetje in de goede richting te geven, krijgt u hieronder ook nog 4 voordelen van een goede webshop.

Voordeel 1: E-commerce optimaliseert uw processen

E-commerce is dé manier om zowel uw klantenservice als uw verkoopprocessen te optimaliseren. Wanneer u uw webshop koppelt aan uw ERP-systeem, bijvoorbeeld aan Microsoft Dynamics NAV, profiteren u én uw klanten onmiddellijk van de voordelen van digitalisering.

Om met uw klanten te beginnen: zij krijgen vanaf elk apparaat realtime toegang tot uw voorraadniveaus. En binnen uw webshop kunt u een gepersonaliseerde online omgeving bieden, waarin zij producten te zien krijgen op basis van hun ordergeschiedenis, met klantspecifieke prijzen.

Voordeel 2: Productinformatie eenvoudig beheren

Ook kunt u productinformatie in de webshop eenvoudig beheren. Kennis die nu vaak nog in de hoofden van de verkoper aanwezig is. Maar wat als deze medewerker weggaat? Bovendien, we zagen het hierboven al bij reden 6, vandaag de dag zijn uw (potentiële) klanten goed geïnformeerd en zoeken liever zelf informatie op voordat ze in contact komen. Het aanbieden van deze informatie zorgt ervoor dat ze u kunnen vinden. Is de informatie niet bij u te vinden dan is het wel bij uw concurrent beschikbaar. Met alle gevolgen van dien…

Voordeel 3: E-commercesystemen ondersteunen online marketingtools

E-commercesystemen, ondersteunen populaire online marketingtools als Google Adwords, Google Analytics en e-mailmarketingsoftware zoals Mailchimp. U kunt ze gebruiken om meer verkeer op uw webshop te genereren en specifieke producten of promoties onder de aandacht te brengen. U kunt dus heel gericht acties uitzetten en iedereen weet dat gerichte promotie effectiever is dan het schieten met hagel.

Voordeel 4: Ook voor complexe bedrijfsstructuren

Geavanceerde e-commercesystemen (zoals bijvoorbeeld Sana Commerce) lenen zich ook prima voor complexe bedrijfsstructuren. Verschillende magazijnen, een complexe catalogus, dito inkoopvoorwaarden en klantspecifieke prijsafspraken vormen geen enkel probleem. De integratie met het ERP-systeem zorgt ervoor dat de complexe structuren worden getoond in de webshop.

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.