Terug naar het overzicht
Digitale Transformatie

Wat zijn de projectdoelen? (4/5)

Edwin Combrink
Edwin Combrink
Geplaatst op 16 november 2020

Digitale Transformatie. Veel bedrijven, ook MKB-bedrijven, zijn er in meer of mindere mate mee bezig. Maar wat is Digitale Transformatie eigenlijk? Waarom moeten we allemaal zo nodig digitaal transformeren? En welke rol speelt ICT hier wel of juist niet in?

De komende weken delen we iedere maandag een column van business trainer en consultant Guus Krabbenborg. Al deze vijf columns zijn onderdeel van een e-book met dertien columns die we in samenwerking met Guus hebben samengesteld. Dit boek is nu te downloaden onderaan deze pagina.

De eerste drie columns gemist? Check ze hier:
1. Wat is Digitale Transformatie nou eigenlijk?
2. Waarom is Digitale Transformatie zo belangrijk?
3. Moderniseren van de software of van de hele organisatie?

 
Digitale transformatie kan jouw organisatie helpen om met behulp van modern technologie een geweldige customer experience te creëren. En om jouw klanten centraal te stellen in alles wat je doet. Maar wat zegt dat nou eigenlijk over de specifieke bedrijfsdoelen van jouw eigen digitale transformatie project?

Het antwoord op deze vraag blijkt sterk afhankelijk van de persona of rol in jouw organisatie aan wie de projectverantwoordelijkheid is toegewezen. Een voorbeeld. Recent onderzoek laat zien dat CFO’s een sterke voorkeur hebben om bij digitale transformatieprojecten primair op kostenbesparingen in te zetten. Met een veel lagere prioriteit voor klantervaring.

Met deze kennis in het achterhoofd is het verstandig om nog even extra goed na te denken voordat je de projectdoelen voor jouw digitale transformatieproject vast stelt. En ervoor te zorgen dat je gebruik maakt van de diversiteit in de organisatie om zo veel mogelijk verschillende visies en standpunten te verzamelen.

De beste manier om de aandacht van het hele team te winnen is het verbinden van de projectdoelen met de overall ondernemingsstrategie. Met het begrip dat het niet zo maar een volgend IT project is.

Praktisch advies: maak je doelen zo SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) als maar even mogelijk is. En houdt het overall thema en de boodschappen zo simpel mogelijk. Dit is ook de fase waar jouw marketing afdeling z’n meerwaarde kan tonen.

Daag jouw complete team uit om een aansprekende projectnaam te verzinnen die iedereen volledig betrokken houdt.

En bedenk – als de individuele medewerkers de gekozen project-doelen niet duidelijk aan hun vrienden en familie kunnen uitleggen, dan lopen de projectuitkomsten gevaar!

Guus Krabbenborg

Deze column is onderdeel van een serie van 13 columns over Digitale Transformatie. We hebben ze gebundeld in een e-book. Deze kunt u hieronder gratis downloaden.