Einde industriele revolutie
Ramon Sijmons
06 januari 2020

Zijn we op weg de industriële revolutie terug te draaien?

In de tweede week van december bracht ik een bezoek aan het Microsoft hoofdkantoor in Redmond. WSB was namelijk door Microsoft Nederland uitgenodigd om deel te nemen aan LEAP, een kleinschalige evenement bedoeld voor Microsoft partners die zich bezig houden met de moderne werkplek. Hier mochten 10 partners an deelnemen, die ieder 2 mensen konden sturen, 1 gericht op de bedrijfsvoering en 1 gericht op de techniek.

Voor 3 dagen naar de westkust van de VS, is dat een beetje onzinnig? Daar kan ik een kort antwoord op geven: nee! Waarom niet? Dat leest u hieronder.

Nerds onder elkaar

Na de plenaire ochtendsessies, waar met name strategieën en aanpak werden behandeld, mocht ik als nerd naar de zogenaamde “Technical Tracks” op het gebied van de moderne werkplek. Alleen deze sessies al maakten het bezoek aan Redmond de moeite waard!

Deze middagsessies werden gedaan door mensen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de belangrijke bouwstenen van het Microsoft platform. Vaak kwamen zij redelijk blanco (zonder voorbereiding) de sessie in en werd vanuit Microsoft Nederland nog even snel verteld wat de bedoeling was, waarbij ook verteld werd dat we allen een NDA (geheimhoudingsverklaring) hadden getekend. De gebruikelijke reactie? “Oh, dan kunnen we los, en kan ik alle slides gebruiken”. Vervolgens liet men zeer enthousiast zien waar men bezig was. Deze sessies werden gedaan door mensen die daadwerkelijk wat te vertellen hebben binnen Microsoft en op de hoogte zijn van de roadmap voor de komende periode. Dit leverde gave discussies op! Maar uit deze sessies kon ook afgeleid worden dat de neuzen binnen een gigantische organisatie als Microsoft toch echt dezelfde kant op staan en dat de koers die door de CEO, Satya Nadella, is ingezet ook volle kracht wordt gevolgd.

Microsoft Executive Briefing Center - LEAP 2020
Het Microsoft Executive Briefing Center in Redmond

En we gaan naar…

…de cloud. Microsoft liep in eerste instantie zeker niet voorop met de ontwikkeling van cloud applicaties. Sterker nog: het was de rode lantaarndrager onder de grote tech-concerns op dit vlak. Dit is het echter al een tijd niet meer. Sterker nog: het is inmiddels veruit de grootste aanbieder van cloud-oplossingen! Denk bijvoorbeeld aan servers: in Nederland lopen we hier mee voorop: de markt voor serverhardware is ingestort; een groot deel van de bedrijven die aan nieuwe servers toe is stapt over op Azure servers (Azure is de cloud architectuur van Microsoft). Enkele jaren geleden was dit nog ondenkbaar en inmiddels is het gemeengoed geworden. Ook ERP was zo’n traditionele tak; met o.a. Business Central (de opvolger van Dynamics NAV / Navision) worden nu grote stappen gezet op dit gebied. Business Central SaaS (= de cloud versie) is van aan lastige puber inmiddels een jong volwassene geworden. Er worden al meer cloud oplossingen gebruikt door bedrijven, dan je in eerste instantie zou denken. Denk alleen al aan de inzet van Office 365 en de opslag van data op OneDrive.

Waarom deze verandering?

Voor veel scenario’s zijn inmiddels meer voordelen te benoemen voor inzet van een cloud oplossing dan voor on-prem. Een opvallende reden is beveiliging: was dataveiligheid enkele jaren geleden voor veel bedrijven nog een reden om niet naar de cloud te gaan, is dit tegenwoordig omgedraaid. Als alle applicaties in de cloud staan is dit inmiddels beter te beveiligingen dan een spinnenweb aan losse applicaties die ergens op een netwerk rondzwerven. Voor Microsoft was de overgang van verkoop van pakketten naar het aanbieden van diensten in de cloud van levensbelang, omdat schaalgrootte de sleutel tot succes is in de wereld van cloud.

LEAP 2020 - Hololens
Collega Ard Dekker met de Hololens

Het terugdraaien van de industriële revolutie

Je zou kunnen denken dat als je nu bij vervanging van een pakket of servers kiest voor een cloud oplossing je dan helemaal klaar bent met de transitie naar de cloud. Als we iets geleerd hebben van ons bezoek aan Microsoft, is dat dit juist nog maar de eerste stap is. Met de opkomst van de cloud draait het om hogere volumes. Hierdoor hebben partners als WSB na moeten denken hoe we met deze hoge volumes efficiënt bezig kunnen blijven. We willen immers niet onze spaarzame, personele capaciteiten inzetten voor repeterende taken. We hoeven geen platformen meer in te richten, hoeven ons minder drukt te maken over infrastructuur etc. Dit is immers onderdeel van het cloud-platform. Daardoor kunnen wij ons meer focussen met zaken die van toegevoegde waarde zijn.

Voor de industriële revolutie waren er veel vakmensen die met de hand de mooiste zaken maakten. Met de industriële revolutie werden deze handelingen geautomatiseerd en werden de producten eenheidsworsten. De vakmensen gingen werk doen aan de lopende band, waar men weinig onderscheidend vermogen kon brengen. Feitelijk werken we nog steeds op deze wijze; hoeveel tijd brengen mensen door met repeterende taken zoals invoer van data in een ERP-systeem?

Doordat de Microsoft producten in de cloud allemaal gebruik gaan maken van het CDS (Common Data Service), kan data tussen allerlei applicaties gedeeld worden (voor een groot deel van de producten is dit nu al het geval). Dit heeft op twee vlakken gevolgen: mensen hoeven minder data in te voeren en er is meer data voorhanden om slimmere keuzes te maken. Hierbij gaat Machine Learning en Artificial Intelligence de gebruiker helpen. Voorbeelden hiervan zijn al terug te vinden in Office (vraag onze Office-guru Frank van der Burgh hier maar eens naar), maar ook in bijvoorbeeld Business Central begint het door te sijpelen. Dit zijn allemaal zaken die tijdsbesparing opleveren voor de gewone ICT-gebruiker, deze zich meer bezig kan houden met zaken waar de mens de machine met gemak verslaat: creatief bezig zijn met de zaken waar hij/zij goed in is. Weg dus, met die industriële revolutie…


Zijn we op weg de industriële revolutie terug te draaien?

Power to the People!

Wie kent uw bedrijf en processen het beste? Uw eigen mensen natuurlijk. Binnen onze klantenkring wordt Power BI (voor het maken van rapportages en dashboards) al flink gebruikt. Maar dit is slechts een van de 4 producten die onderdeel zijn van het Power Platform. Met Power BI zie je al dat dit door mensen uit alle lagen van het bedrijf wordt gebruikt; het is een laagdrempelige manier om rapportages op te stellen, zonder dat hier kennis van IT voor nodig is. Dit zie je ook terugkeren binnen de overige producten van het PowerPlatform: zonder enige kennis van IT kunnen mensen hiermee aan de slag om de eigen bedrijfsprocessen te optimaliseren. Uiteraard kan dit met ERP, CRM en Office van Microsoft, maar ook processen waarbij pakketten van andere aanbieders gebruikt worden (bijvoorbeeld Google en SAP) kunnen hierin gemodelleerd worden. Vaak zonder dat er een regel geprogrammeerd hoeft te worden!

Buzzword-bingo

Met de transitie naar de cloud, worden de No Code/Low Code oplossingen steeds bereikbaarder voor de Citizen Developer (hoeveel buzzwords kan je in één zin prakken ?). Maar wat betekent het? Doordat we niet meer na hoeven te denken over de complexe IT-structuur, kan iedereen die een beetje handig is, oplossingen maken met het Power Platform. De eindgebruikers van deze oplossingen hoeven niet eens te merken dat het een eigen bedenksel is, want het integreert naadloos met het ERP, Teams, Office etc. Traditioneel maatwerk zal hiermee steeds verder komen te vervallen. De mensen die zelf aan de slag gaan om dit soort oplossingen te modelleren, worden de Citizen Developers genoemd. Binnen ieder bedrijf lopen wel van dit soort mensen rond. Dit kan eerst kleinschalig binnen het bedrijf uitgeprobeerd worden. Als het goed blijkt te werken en de oplossing bedrijfskritisch gaat worden, zal deze beheerd moeten gaan worden. Hier kan WSB met haar tools en kennis dan weer aan bijdragen.

Conclusie

De koers die door Microsoft is ingezet (met bestemming: de wolken), wordt nog steeds gevaren. De volgende stap is meer gebruik te gaan maken van de mogelijkheden die dit biedt. Deze mogelijkheden kunnen in twee categorieën gesplitst worden:

1. Toepassing van AI om te voorspellen waar iets mis kan gaan (in plaats van een rapportage draaien om te zien waar iets mis is gegaan) en waar de kansen tot verbetering liggen. AI is al in veel producten verwerkt zonder dat je dit als gebruiker merkt. Dit zal de komend tijd veel zichtbaarder worden. Zo kunnen vanuit Azure ook al AI diensten afgenomen worden en eenvoudig worden geïntegreerd in bijvoorbeeld Power Apps. Je hoeft dus niet meer te begrijpen hoe het werkt, alleen maar een idee te hebben waar je het toe kan passen!

2. Citizen Development: door de toenemende integratie kunnen bedrijven kunnen steeds meer hun eigen processen modeleren in de cloud. Tegen veel lagere kosten dan voorheen (denk aan traditioneel maatwerk).

Niet alleen voor een Microsoft partner als WSB is het een uitdaging hier aansluiting bij te blijven houden. Juist ook de klanten die deze ontwikkeling weten te omarmen zullen het meest succesvol zijn!

Download e-book ‘MKB mag niet achterblijven in Digitale Transformatie’


Ebook - MKB mag niet achterblijven in Digitale Transformatie

Meer weten?

Edwin Combrink
Edwin Combrink
0184744480
e.combrink@wsb-solutions.nl
Leon Oudijn
Leon Oudijn
0184744480
l.oudijn@wsb-solutions.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.