Terug naar het overzicht
Digitale Transformatie

Moderniseren van de software of van de hele organisatie? (3/5)

Edwin Combrink
Edwin Combrink
Geplaatst op 9 november 2020

Digitale Transformatie. Veel bedrijven, ook MKB-bedrijven, zijn er in meer of mindere mate mee bezig. Maar wat is Digitale Transformatie eigenlijk? Waarom moeten we allemaal zo nodig digitaal transformeren? En welke rol speelt ICT hier wel of juist niet in?

De komende weken delen we iedere maandag een column van business trainer en consultant Guus Krabbenborg. Al deze vijf columns zijn onderdeel van een e-book met dertien columns die we in samenwerking met Guus hebben samengesteld. Dit boek is nu te downloaden onderaan deze pagina.

De eerste twee columns gemist? Check ze hier:
1. Wat is Digitale Transformatie nou eigenlijk?
2. Waarom is Digitale Transformatie zo belangrijk?

 

Denk ‘ns aan jouw huidige bedrijfssoftware. En stel je voor dat het een auto is.

Net zoals de meeste auto’s die vandaag de dag rond rijden, zijn vele Enterprise Resource Planning en Customer Relationship Management systemen niet zo heel nieuw meer. Soms is er zelfs sprake van zogenaamde ‘old-timer software’. En deze CRM en ERP oplossingen zijn simpelweg niet langer in staat om aan de eisen van de moderne werkplek te voldoen.

Stel je voor dat jouw huidige software een Citroen 2CV is. Herinner jij je die nog? Dat was destijds het Franse antwoord op de Volkswagen Beetle. Het zijn schattige en gezellige auto’s, dat is zeker. Maar ze gaan niet echt snel, ze beschikken niet over veiligheidsfeatures en ze kunnen evenmin met jouw moderne gadgets worden geïntegreerd. Intussen ben jij in jouw 2CV met maximaal 60 kilometer per uur een groot gevaar op de snelweg. Zeker als jouw directe concurrenten met hun moderne ‘ERP of CRM motoren’ tot 180 kilometer per uur halen terwijl zij Bluetooth benutten, naar hun eigen muziek luisteren en vitale statistieken eenvoudig raadplegen. En of je het nou leuk vindt of niet, zij passeren jou aan alle kanten.

Je begrijpt natuurlijk wel dat je niet veel langer kunt wachten om te moderniseren. Dus je start de zoektocht naar een moderne, snelle en flexibele auto die jou ondersteunt om in de huidige digitale wereld succesvol te zijn. Na een zorgvuldige markt analyse kies je voor een flitsende Lamborghini. Gefeliciteerd! Maar als de dealer jou de sleutels overhandigt, vraag jij “Kun je alsjeblieft de motor van de 2CV in de Lambo inbouwen?”.

Terug naar de software. De meeste ondernemingen implementeren hun nieuwe software op basis van verouderde inzichten. En het gros van hen lijkt niet echt gemotiveerd om hun bedrijfsprocessen te moderniseren en aan het verwachtingspatroon van de moderne klanten aan te passen. Belangrijk (maar vaak vergeten) – zij nemen vaak onvoldoende tijd om hun medewerkers te motiveren en op de nieuwe manier van denken en acteren voor te bereiden.

Guus Krabbenborg

Deze column is onderdeel van een serie van 13 columns over Digitale Transformatie. We hebben ze gebundeld in een e-book. Deze kunt u hieronder gratis downloaden.