Terug naar het overzicht
Digitale Transformatie

Waarom is Digitale Transformatie zo belangrijk? (2/5)

Edwin Combrink
Edwin Combrink
Geplaatst op 2 november 2020

Digitale Transformatie. Veel bedrijven, ook MKB-bedrijven, zijn er in meer of mindere mate mee bezig. Maar wat is Digitale Transformatie eigenlijk? Waarom moeten we allemaal zo nodig digitaal transformeren? En welke rol speelt ICT hier wel of juist niet in?

De komende weken delen we iedere maandag een column van business trainer en consultant Guus Krabbenborg. Al deze vijf columns zijn onderdeel van een e-book met dertien columns die we in samenwerking met Guus hebben samengesteld. Dit boek is nu te downloaden onderaan deze pagina.

De eerste column gemist? Check hem hier: Wat is Digitale Transformatie nou eigenlijk?

 

Klanten hebben vandaag de macht! De transparantie die het internet ons biedt geeft klanten de mogelijkheid om in slechts enkele clicks naar een andere aanbieder over te stappen.

Moderne klanten hebben hoge verwachtingen met betrekking tot onderwerpen zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen, eerlijk heid, pro-activiteit, transparantie, snelheid, duidelijkheid en kwaliteit. De druk om een goede customer experience te leveren is zelfs nog hoger, omdat elke kleine misstap of slechte ervaring snel publiek gemaakt kan worden via social media en review websites.

Recent onderzoek naar modern koopgedrag (State of the Connected Customer, 2018), toont aan dat ‘ik’ en ‘nu’ in de huidige aankoopbeslissingen de magische woorden zijn. Andere interessante resultaten uit dit onderzoek zijn:

• 69% van de respondenten beschouwt customer experience even belangrijk als het product of de dienst
• 78% van de zakelijke kopers verwacht dezelfde ervaring in B2B als zij vanuit hun eigen B2C aankopen gewend zijn
• 66% van alle zakelijke kopers wil zaken doen met de meest innovatieve en vooruitziende bedrijven

Stel jezelf de vraag hoe goed de ‘ik’ en ‘nu’ ervaring is die jouw onderneming vandaag de dag aan haar klanten biedt. En hoe goed jullie dat doen vergeleken met jullie directe concurrenten.

Voor de meeste bedrijven die hun klanten, prospects, leden of burgers centraal zetten in hun organisatie is het moderniseren van hun bedrijfsprocessen en het opfrissen van de interne mentaliteit niets minder dan een cruciale zet om een gezonde toekomst zeker te stellen!

Hoe lang denk jij dat je met jouw transformatie proces kunt wachten? En kun jij andere projecten bedenken die net zo belangrijk zijn?

Guus Krabbenborg

Deze column is onderdeel van een serie van 13 columns over Digitale Transformatie. We hebben ze gebundeld in een e-book. Deze kunt u hieronder gratis downloaden.