Terug naar het overzicht
Digitale Transformatie

Wat is Digitale Transformatie nou eigenlijk? (1/5)

Edwin Combrink
Edwin Combrink
Geplaatst op 26 oktober 2020

Digitale Transformatie. Veel bedrijven, ook MKB-bedrijven, zijn er in meer of mindere mate mee bezig. Maar wat is Digitale Transformatie eigenlijk? Waarom moeten we allemaal zo nodig digitaal transformeren? En welke rol speelt ICT hier wel of juist niet in?

De komende vijf weken delen we iedere maandag een column van business trainer en consultant Guus Krabbenborg. Al deze vijf columns zijn onderdeel van een e-book met dertien columns die we in samenwerking met Guus hebben samengesteld. Dit boek is nu te downloaden onderaan deze pagina.

 

Het Oxford College of Marketing definieert digitale transformatie als:

“A fundamental change to the foundations of that business, usually driven by a previous inability to evolve to the marketplace’s requirements. The result sees a complete re-alignment of the business’s technology and business models in order to effectively engage with digital customers.”

Digitale transformatie wordt in mijn waarneming te vaak uitsluitend gelinkt aan technologie en ‘digitaal’ met weinig of geen focus op de mogelijkheden van technologie om bedrijfsfuncties te verbeteren.

Anders dan bij de implementatie van een stand-alone systeem zoals ERP of CRM is digitale transformatie een proces van het volledig digitaliseren van alle bedrijfsprocessen, de manier van werken en zelfs van jullie mindset. Digitale transformatie biedt jouw onderneming de kans om de organisatie te hervormen, de bedrijfsprocessen te moderniseren, de onderlinge samenwerking te versterken, jouw producten en diensten te verbeteren en jouw klanten centraal te stellen in alles wat je doet.

Beschouw de implementatie van digitale transformatie dus meer als een doorlopend proces dan als een eenmalig project. Als een serie van continue verbeteringen en fine-tuning die zich aanpassen aan de immer wijzigende klantwensen en aan nieuwe technologieën.

Onderdeel van deze overwegingen kunnen zijn:
• Hervorm jouw organisatie van ‘silo orientatie’ naar een meer ‘holistische benadering’ met een uniforme, klantgerichte benadering
• Zorg er voor dat de customer journey en het klantgeluk centraal staan in jouw strategieën en business plannen
• Verruil stand-alone software oplossingen voor een platform aanpak met een 360 graden klantbeeld en één versie van de waarheid voor alle klant georiënteerde data
• Stel uw HR en marketing afdelingen in staat om een actieve rol in het veranderingsproces te spelen

Guus Krabbenborg

Deze column is onderdeel van een serie van 13 columns over Digitale Transformatie. We hebben ze gebundeld in een e-book. Deze kunt u hieronder gratis downloaden.