Kennisbank ICT uitleg begrippen

Phishing is letterlijk vertaald het ‘hengelen’ naar persoonlijke gegevens van mensen. Voor phishing wordt erg veel gewaarschuwd maar ondanks dat trappen veel mensen er nog steeds in. Phishing wordt voornamelijk gedaan via e-mails. Je krijgt een betrouwbaar lijkende mail van een betrouwbare instantie waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens. Op deze manier kunnen criminelen bijvoorbeeld geld stelen van jouw rekening.

Wat kun je tegen phishing doen?

Als je een e-mail krijgt van een ‘betrouwbare’ partij die vraagt om persoonlijke gegevens stuur deze gegevens dan nooit. Vaak wordt er ook gevraagd om op een link te klikken omdat je bijvoorbeeld een prijs hebt gewonnen. Doe dit nooit. Als je dit wel zou doen wordt er ongemerkt op je computer een kwaadaardig programma geïnstalleerd waarbij de criminelen alsnog persoonlijke gegevens kunnen stelen. Verwijder zulke e-mails zo snel mogelijk en raadpleeg bij twijfel altijd de desbetreffende partij.

Hoe herken je phishing?

Phishing wordt voornamelijk gedaan via e-mail en Whatsapp. Aan deze voorbeelden is phishing te herkennen. Er wordt altijd geprobeerd gegevens en/of geld te stelen.

  • Er is een veiligheidsupdate, controleer uw gegevens
  • Ik ben een werknemer bij uw bank, mag ik uw gegevens even controleren?
  • U heeft een prijs gewonnen, claim deze hier
  • U heeft nog een openstaande rekening
  • Er wordt op dit moment fraude gepleegd met uw creditcard
  • Uw rekening is geblokkeerd
  • De instellingen voor internetbankieren staan niet goed
  • U krijgt een erfenis van een kennis (die u niet kent)
  • Stuur hier geld heen en verdien zo nog meer
  • Stuur dit bericht door naar zoveel mogelijk mensen

Meer beveiligingstips vind je hier.