Kennisbank ICT uitleg begrippen
Terug naar het overzicht

Wat is SharePoint?

SharePoint is een digitaal platform van Microsoft en is gelanceerd als applicatie voor het opslaan en delen van bestanden. Inmiddels is SharePoint verder ontwikkeld en zou je SharePoint kunnen omschrijven als een digitaal platform dat organisaties helpt met een betere kennisdeling en –borging en online samenwerking.

Organisaties gebruiken SharePoint vaak als (interne) website om nieuws te delen, een intranet dus. Maar met SharePoint kunt u nog veel meer: bestanden opslaan en delen en het maakt beter teamwork mogelijk doordat per afdeling of team een aparte afdelings- of teamsite aangemaakt kan worden. Door aparte sites per team of afdeling te creëren, kan er efficiënt worden samengewerkt met uitsluitend relevante content.

“Meer dan 200.000 organisaties en 190 miljoen mensen gebruiken SharePoint voor intranets, teamsites en inhoudsbeheer.”
– Bron: Microsoft

Waar is SharePoint voor te gebruiken?

SharePoint is een flexibel platform dat voor heel veel taken kan worden ingezet:
• Intranet
• Online documentenbibliotheek
• Procedurehandboek
• Tegelijkertijd samenwerken aan hetzelfde document
• Documenten delen met mensen buiten uw eigen organisatie (klanten, leveranciers, partners)
• Team- / projectensites
• Automatisch versiebeheer
• Extranet