MACHINE & APPARATENBOUW

Functionaliteiten tbv Inkoop

Voorraad hebben is een risico, dus wilt u uw voorraadniveaus zo laag mogelijk houden. Maar u wilt ook niet misgrijpen bij een bestelling.

“Just in time” inkoop en daarmee goed beheer van uw voorraad valt of staat met goede automatisering. Uw klanten zijn kritisch en vragen om een snelle levering tegen lage kosten en dus minder marges. Fouten bij inkoop, te hoge voorraden, winkeldochters, etcetera, kunnen uw marge in één klap doen verdampen. Laat u niet meer verrassen door vertraagde leveringen. De Artificial Intelligence van Microsoft genaamd Cortana helpt u uw toekomstige afzet te voorspellen, zodat u uw inkoopbehoefte hier nog beter op af kunt stemmen.

Soms wilt u het volledige inkoopvoorstel berekenen, waarbij het systeem rekening houdt met alle mogelijke invloeden. Afhankelijk van de grootte van uw artikelbestand kan deze berekening een aardige doorlooptijd hebben, waardoor u deze berekening wellicht niet meerdere malen op een dag uit wilt voeren. Maar u wilt ook zeker weten dat u alle benodigde materialen op tijd besteld heeft. Daarvoor heeft WSB de mogelijkheid tot “tussentijdse berekening’ opgenomen in de Tech Trade module. Hiermee kan razendsnel beoordeeld worden wat er aan acute vraag is, waarna de nodigde inkooporders aangemaakt kunnen worden.

Transformeer van een reactief naar een proactief systeem. Met Tech Trade heeft u direct inzicht welke (verkoop / service / productie / assemblage) orders geraakt worden. Van inkoopvoorstel, het vastleggen van prijzen en kortingen bij uw leveranciers, verwachte ontvangstdata, het inboeken van inkoopfacturen tot het zelf volledig kunnen beoordelen van uw leveranciers. Alleen met deze harde data houdt uw zicht op uw voorraad en uw kosten (en winst natuurlijk).


 

INKOOPFUNCTIONALITEITEN

Uitgebreid en tussentijds inkoopvoorstel

Onze software kent, als vanzelfsprekend zou je bijna zeggen, een uitgebreid inkoopvoorstel. Deze kan met vele parameters rekening houden, zoals min./max. voorraden, bestelhoeveelheden en minimum orderbedragen.

Het inkoopvoorstel zal u helpen uw voorraadniveau laag te houden en just in time te bestellen. Maar in de praktijk zien we toch dat ook bij uw klant de waan van de dag regeert en u te maken heeft met speciale en/of spoedbestellingen. Met het tussentijds inkoopvoorstel en ordergestuurde inkoop heeft u echt grip op uw voorraad, zonder dat u hier extra tijd in hoeft te steken.

Tech Trade werkt voor u. Via uw gepersonaliseerde dashboard houdt u in de gaten waar knelpunten op kunnen treden en kunt u tijdig bijsturen. Gewijzigde leverdata van leveranciers worden automatisch op de verkooporders bijgewerkt en zijn direct inzichtelijk voor verkoop.
 

MRP EN MPS

Afhankelijk van de complexiteit van uw assemblage/productie processen, wilt u uw voorraadplanning opsplitsen in een MPS (Master Production Schedule) en een MRP (Material Requirement Planning) berekening, zodat u het verschil kunt zien tussen de artikelen met een direct behoefte en de hiervan afgeleide behoefte.

Door de mogelijkheid om deze berekening te splitsen heeft u de mogelijkheid om bijvoorbeeld wekelijks de orders op hoofdniveau te plannen (gebaseerd op de werkelijke verkoopvraag en/of gebaseerd op de productieprognose). Om aan deze planning te kunnen voldoen, zal de MRP berekend moeten worden, waarmee op detailniveau de aanvoer van materialen/onderdelen berekend kan worden zodat het MPS daadwerkelijk volgens schema uitgevoerd kan worden.

De Tech Trade oplossing van WSB biedt de gebruiker de mogelijkheid om deze resultaten van deze berekeningen op een efficiëntie wijze af te verwerken.


– – – – – – –   Stephan Offermans, Inkoopmanager Euro-Index   – – – – – – –

Stephan Offermans - Euro-Index
“Naast ons personeel kunnen we ook onze klanten nu veel beter bedienen.”


Digitale communicatie (oa EDI, Inkoop factuurscanning & herkenning) optioneel

Een van de snelste quick wins en een investering die zich snel terugverdient is het automatiseren van uw inkoopfacturen. U bespaart veel tijd en facturen raken niet meer kwijt op bureaus. Fiattering gebeurt digitaal, op kantoor en onderweg, dus u weet bij wie de factuur “op z’n bureau” ligt. Bespaar opslag en tijd. En niet onbelangrijk: het geeft u veel meer inzicht in hoe u ervoor staat, want uw posities zijn direct bijgewerkt.

Electronic Data Interchange (EDI) staat voor het elektronisch uitwisselen van gegevens. Oftewel uw bestellingen, pakbonnen en facturen digitaal verwerken via een veilig en eenvoudig EDI systeem.

Leveranciersaanmaningen en -beoordelingen

Kost het u ook zoveel tijd om uw leveranciers achter de broek aan te zitten? Of doet u het helemaal niet omdat u geen inzicht heeft of dit teveel tijd kost? Met de steeds hogere eisen die klanten aan u stellen inzake leversnelheid en betrouwbaarheid is actuele informatie over uw leveranciers van groot belang. Met een druk op de knop controleert u of uw leveranciers tijdig hebben bevestigd en geleverd. Geen bevestiging? Met nog een druk op de knop maant u uw leverancier aan en iedere toezegging wordt gelogd in het systeem.

 

Uitbesteed werk

De kans is groot dat u als machine- & apparatenbouwer niet alle stappen van het productieproces in eigen huis uitvoert. Zo kan het zijn dat u onderdelen extern laat bewerken, bijvoorbeeld het poedercoaten van metalen onderdelen. Of u nu gebruik maakt van de assemblage functionaliteit of de productieorders in onze Tech Trade oplossing, het biedt u de mogelijkheid om de kosten van het uitbesteed werk op te tellen en in de kosten van het eindproduct, zodat u altijd direct inzicht heeft in de marge die u maakt een het geleverde product.

Statusbeheer

Optimaliseer de controle over uw processen door op uw inkooporders (maar dit geldt ook voor verkoop en artikelen) onbeperkt statussen te kunnen definiëren met bijbehorende autorisaties per gebruiker per status. Daarnaast heeft u mogelijkheden tot het instellen van verplichte velden, waarmee u de kans op fouten in het proces kunt reduceren.

 
 

Onze pakketten

Abonnementen Tech Trade

 

Wilt u weten of de module Machine & Apparatenbouw iets voor uw organisatie is?

Maar heeft u geen zin om gelijk een consultant over de vloer te hebben? Vul dan hiernaast de 3 velden in en Ingeborg neemt binnen 24 uur contact met u op. Niet per se om gelijk langs te komen – al doet ze dat natuurlijk ook graag – maar voor een korte telefonische kennismaking.

Ingeborg HeystekIngeborg Heystek
Adviseur ERP & CRM

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.