MGB Trade

INKOOP

Efficiënt en slim inkopen

Voorraad hebben is een risico, zeker met bijvoorbeeld motoren waarvan de emissienormen continue verder aangescherpt worden. U wilt uw voorraadniveaus zo laag mogelijk houden. Maar als uw klant vandaag belt dat er een nieuwe motor/generator nodig is omdat deze bijvoorbeeld stilligt, dan moet u wel kunnen leveren. U wilt realtime inzichtelijk hebben welke spareparts, onderdelen voor bijvoorbeeld productie u op voorraad heeft of niet, zodat u tijdig kunt bestellen en uw klant zonder dat u eerst naar het magazijn moet hollen, gerust kunnen toezeggen dat u een onderdeel op voorraad heeft.

“Just in time” inkoop en daarmee goed beheer van uw voorraad is vandaag de dag nog belangrijker en valt of staat met goede en betrouwbare automatisering. Uw klanten zijn kritischer en vragen om een spoedorder en het liefst tegen dezelfde tegen lage kosten als een stockorder, wat voor u minder marge betekent. Ook fouten bij inkoop; te hoge voorraden, winkeldochters, etcetera, kunnen uw marge in één klap doen verdampen. Laat u niet meer verrassen door vertraagde leveringen en schakel snel met de module Motoren & Generatoren.

MGB - Inkoop

Wilt u weten of de module Motoren & Generatoren iets voor uw organisatie is?

Maar heeft u geen zin om gelijk een consultant over de vloer te hebben? Vul dan hiernaast de 3 velden in en Ingeborg neemt binnen 24 uur contact met u op. Niet per se om gelijk langs te komen – al doet ze dat natuurlijk ook graag 🙂 – maar voor een korte telefonische kennismaking.

Ingeborg Heystek
Adviseur ERP & CRM

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

INKOOPFUNCTIONALITEITEN

Uitgebreid en tussentijds inkoopvoorstel

Dynamics NAV kent, als vanzelfsprekend zou je bijna zeggen, een uitgebreid inkoopvoorstel. Deze kan met vele parameters rekening houden, zoals min./max. voorraden, bestelhoeveelheden en minimum orderbedragen.

Het inkoopvoorstel zal u helpen uw voorraadniveau laag te houden en just-in-time te bestellen. In de praktijk wilt u echter niet altijd een volledig voorstel draaien. U heeft een bepaald product nodig voor een klant. U kunt dat specifiek voor de order inkopen, maar u besluit dat u wilt zien of er voor deze leverancier eigenlijk nog meer aanvullingen benodigde zijn. Dan draait u toch gewoon een tussentijds inkoop voorstel specifiek voor de betreffende leverancier?
 
 
 
 
 
 

Raamcontracten

Een raamcontract biedt een kader voor een langdurige overeenkomst tussen u en uw leverancier of klant. Wanneer uw klant een zending afroept zal het systeem u erop attenderen dat er een openstaand raamcontract is en vragen of deze zending voor dit contract is. De condities die in een contract zijn vastgelegd, worden overgenomen in deze verkooporder.

Een Verkoopraamcontract wordt meestal gemaakt als uw klant grote hoeveelheden aankoopt die in meerdere kleinere zendingen moeten worden geleverd. Bijvoorbeeld als een klant een order plaatst van 1.000 eenheden en deze moeten worden geleverd met 250 eenheden per week.

Inkoopraamcontracten hebben vaak betrekking op slechts één artikel met vooraf vastgestelde leverdata. De belangrijkste reden voor het gebruik van een raamcontract is dat de ingevoerde hoeveelheden op een raamcontract niet van invloed mogen zijn op de artikelbeschikbaarheid en dus gebruikt kunnen worden als een werkblad voor controle, prognose en planningsdoeleinden.

Statusbeheer

Optimaliseer de controle over uw processen door op uw inkooporders (maar dit geldt ook voor verkoop en artikelen) onbeperkt statussen te kunnen definiëren met bijbehorende autorisaties per gebruiker per status. Daarnaast heeft u mogelijkheden tot het instellen van verplichte velden, waarmee u de kans op fouten in het proces kunt reduceren.
 
 
 
 

Leveranciersaanmaningen en -beoordelingen

Kost het u ook zoveel tijd om uw leveranciers achter de broek aan te zitten? Of doet u het helemaal niet omdat u geen inzicht heeft of dit teveel tijd kost? Met de steeds hogere eisen die klanten aan u stellen inzake leversnelheid en betrouwbaarheid is actuele informatie over uw leveranciers van groot belang. Met een druk op de knop controleert u of uw leveranciers tijdig hebben bevestigd en geleverd. Geen bevestiging? Met nog een druk op de knop maant u uw leverancier aan en iedere toezegging wordt gelogd in het systeem.


– – – – – – – Alex Brouwer, Sales Officemanager bij Brinkmann & Niemeijer – – – – – –

“Per eindproduct krijgen we nu een stuklijst zodat we achteraf precies weten welke onderdelen erin verwerkt zijn.”


Digitale communicatie (o.a. EDI, Inkoop factuurscanning & herkenning)

Een van de snelste quick wins en een investering die zich snel terugverdient is het automatiseren van uw inkoopfacturen. U bespaart veel tijd en facturen raken niet meer kwijt op bureaus. Fiattering gebeurt digitaal, op kantoor en onderweg, dus u weet bij wie de factuur “op z’n bureau” ligt. Bespaar opslag en tijd. En niet onbelangrijk: het geeft u veel meer inzicht in hoe u ervoor staat, want uw posities zijn direct bijgewerkt.

Electronic Data Interchange (EDI) staat voor het elektronisch uitwisselen van gegevens. Oftewel uw bestellingen, pakbonnen en facturen digitaal verwerken via een veilig en eenvoudig EDI systeem.

Stock-, dag- en spoedorders

In de praktijk zien we toch dat ook bij de eindklant de waan van de dag regeert en u te maken heeft met (speciale/spoed) bestellingen.
Heeft u bijvoorbeeld een mooi project verkocht om een generatorset of andere installatie te leveren? En heeft u hiervoor aparte afspraken voor met de klant en wenst de benodigde onderdelen dan ook projectgestuurd in te kopen? Ook dat kan!
Met de inkoopfunctionaliteit voor Stock, dag- en spoedorders van WSB heeft u echt grip op uw voorraad, zonder dat u hier extra tijd in hoeft te steken. NAV werkt voor u. Via uw gepersonaliseerde dashboard houdt u in de gaten waar knelpunten op kunnen treden en kunt u tijdig bijsturen.
 
 

Inkoop van uitbesteed werk (monteurs van een ander bedrijf)

De techniek staat niet stil, zeker niet in de motorenbranche. Er is steeds meer specialistische kennis nodig om het onderhoud te kunnen doen. Die heeft u niet altijd in huis. Om uw klanten te kunnen blijven bedienen, huurt u daarom monteurs in van een ander bedrijf. Dit leidt tot hogere kosten van uw service orders. Inzicht in de marges van uw orders is daarom sterk van belang. Met de module Motoren & Generatoren kunt u deze uitbestede werkzaamheden eenvoudig inkopen en vloeien de daarbij horende kosten automatisch terug naar de juist serviceorder, zodat uw rapportages met betrekking tot de ordermarges zuiver blijven!
 
 
 

Importeren van prijslijsten

Een kenmerk van de Motoren & Generatoren branche is dat u een uitgebreid artikelbestand heeft. In de ideale situatie wilt u alle artikelen van uw hoofdleverancier in uw database hebben staan, zodat uw medewerkers eenvoudig de artikelen kunnen selecteren die ze nodig hebben. Het bijhouden van deze artikeldata kan echter een tijdrovende klus zijn. Daarom heeft WSB artikel-/prijsimport functionaliteit toegevoegd aan de brancheoplossing. Met deze functionaliteit kunt u eenvoudig uw artikelgegevens up-to-date houden. Ook wanneer u zelf andere artikelnummers hanteert als uw leverancier, zal NAV de juiste artikelen bijwerken. In de prijslijsten van de leverancier kunnen ook artikelen staan die nog niet in het ERP-systeem aanwezig zijn. Deze kan u dan automatisch laten genereren, zodat deze direct met de juiste instellingen worden aangemaakt. Dat is nog eens automatisering!

Onze pakketten

 

Gratis E-book

Speciaal voor u hebben we dit boekje samengesteld met vijf columns van onafhankelijk ERP-expert Guus Krabbenborg. De columns bieden u praktische oplossingen voor veel voorkomende valkuilen bij de selectie van ERP-systemen.

Download E-book