Spelend leren Office 365 gamification
Edwin Combrink
28 april 2020

The game is on

Veel bedrijven in het MKB gebruiken Office 365-licenties (deze heten tegenwoordig trouwens Microsoft 365-licenties). Alleen wordt vaak maar 5% van alle applicaties gebruikt en ook nog niet eens goed gebruikt waardoor men er niet het optimale rendement uithaalt. En dat is zonde, want die bedrijven betalen er wel voor. Om deze bedrijven te helpen de applicaties beter te gebruiken en zo slimmer te kunnen samenwerken, werkt WSB samen met The Cue. Zij hebben een bewezen effectieve methode ontwikkeld die bedrijven op een schaalbare manier helpt productiever te worden door middel van games.

Mike Bakker, creative director bij The Cue, legt uit wat gamification is en waarom deze methode zo effectief is.

Mike Bakker - The Cue
Mike Bakker van The Cue, een spin-off van organisatieadviesbureau House of Performance. The Cue is de dagelijkse inspiratie voor teams om slimmer digitaal samen te werken met Office 365. Zij geloven dat samenwerken altijd slimmer, leuker en efficiënter kan en dat technologie daarbij kan helpen.

Wat is gamification?

“Gamification is het letterlijk toepassen van spelelementen in een niet-spelomgeving. Dat betekent dat wij het motiverende en uitdagende van games toepassen om slimmer en beter met elkaar samen te werken. Het speelveld is de werkvloer. Zo hebben wij een game waar spelelementen zijn toegevoegd om effectief te overleggen. Teams krijgen een missie om een betere agenda te maken, een actielijst toe te voegen, enzovoort. Als dat lukt krijgt een team punten. Het idee is dat je opdrachten krijgt die maximaal 15 minuten per week in beslag nemen. Het zijn geen fictieve uitdagingen of simulaties maar opdrachten die direct in de praktijk toegepast kunnen worden. Wij geloven ook dat leren in je dagelijkse werk effectiever is dan een klassikale of online leeromgeving. Het gaat ook niet alleen om het opdoen van nieuwe kennis maar ook om het doorbreken van gewoontes.”

Gamification om gedrag te veranderen

In een game spelen personen om beter te worden, als team of als individu. De éne speler speelt om te winnen, de andere speler wil ontdekken en de volgende speler wil zoveel mogelijk punten behalen. Het is duidelijk dat mensen verschillend zijn en dat gamification succesvol toe te passen is om doelen te bereiken en nieuw gedrag aan te leren aan grote groepen mensen. Gamification is gebaseerd op de combinatie van verandermanagement, performancemanagement en game theory.

Levels uitspelen

“Een game is een programma van vijf weken. Je speelt met verschillende teams simultaan tegen elkaar. Iedere week krijgen de teams een nieuwe missie dat bestaat uit verschillende levels die je moet uitspelen. Sommige onderdelen moet je individueel uitvoeren, zoals een quiz, andere moet je als team uitwerken. Tussentijds kun je secret badges verdienen door bijvoorbeeld in het weekend op de game op je mobiel in te loggen of door op onderzoek uit te gaan. Zo kun je net wat meer punten verdienen, wat het competitieve element onderling versterkt. De teamcaptain krijgt voorafgaand aan iedere missie een klein beetje kennis voorgeschoteld die nodig is om het team optimaal voor te bereiden en om zo het level zo goed mogelijk te kunnen spelen.”

Scenario’s uit de praktijk

The Cue biedt een aantal standaard games. Op dit moment hebben wij vijf games waar bedrijven uit kunnen kiezen. Het zijn scenario’s die voorkomen in veel organisaties. De games zijn niet gebaseerd op het gebruiken van een applicatie maar bijvoorbeeld op thema’s zoals ‘Effectief overleggen’. Dat is een wezenlijk andere benadering dan andere opleiders hebben. Wij hebben een dashboard waar wij alle vorderingen kunnen volgen. WSB Solutions heeft het contact met de klant, op de achtergrond sparren wij met WSB Solutions over wat wij zien in de resultaten van de game.” Benieuwd hoe zo’n game eruit ziet? Check de video hieronder.

In de praktijk

Maar hoe werkt dat ‘gamen’ in de praktijk. Onze klant Boom BV uit Meppel ging met het gamification platform aan de slag. Ronald Bijker, projectleider bij Boom: “In het begin had ik zoiets van: een gamification platform, dat klinkt wel heel popiejopie, om een spelletje te gaan doen. Past dat wel bij zo’n nuchter bedrijf als Boom? Maar het bevalt heel goed. Collega’s zijn heel enthousiast en er is strijd tussen afdelingen. Het spelelement triggert de mensen echt. Misschien ook wel omdat er prijsjes te verdienen zijn. Voor Tony Chocolonely repen gaan mensen heel ver (haha). Het helpt gewoon ontzettend om zo’n spelelement toe te voegen, alhoewel ik er in het begin héél sceptisch over was.”

– – – – – – – Ronald Bijker – – – – – – –

Ronald Bijker - Boom BV

“In het begin had ik zoiets van: een gamification platform, dat klinkt wel heel popiejopie, om een spelletje te gaan doen. Past dat wel bij zo’n nuchter bedrijf als Boom? Maar het bevalt heel goed.”

“Het heeft ontzettend veel geholpen binnen Boom om meer bekend te krijgen met de Office 365 applicaties. En ik denk ook dat het veel effectiever is geweest dan dat we iemand voor een klasje hadden gezet en die daar klassikaal een lesje had gegeven. De gebruikers moeten nu zelf echt dingen doen, ze worden geactiveerd.”

Dat wil ik ook!

Wil je meer weten over gamification en hoe WSB Solution samen met The Cue kan bijdragen aan effectiever werken met behulp van Office 365? Laat dan hieronder uw gegevens achter.

Meer weten?

Edwin Combrink
Edwin Combrink
0184744480
e.combrink@wsb-solutions.nl
Leon Oudijn
Leon Oudijn
0184744480
l.oudijn@wsb-solutions.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.