Agrea is een fusie van drie regionale toeleveranciers: AgroDyn, BoerenBond Agro en het Limburgsch Landbouwsyndicaat (Lansy). Agrea begeleidt hun klant bij de teelt van gewas, totdat het product is geoogst en afgezet. Ze leveren advies, kennis en producten voor de agrarisch ondernemer om het beste rendement te behalen. Agrea wil dan ook meer zijn dan alleen een leverancier van producten en noemen zich liever “een partner voor de agrarisch ondernemer”.
Toen het oude systeem van AgroDyn destijds niet meer werd ondersteund moest Ton Gielen, partner bij Agrea en verantwoordelijk voor Sales & Marketing, uitkijken naar een nieuwe oplossing voor zijn automatisering. Een hele ingreep maar ook een mooie kans om veel te verbeteren.
– – – – – – – Ton Gielen – – – – – – –
“Je bent gewend dingen op een bepaalde wijze te doen. Als er dan iemand van buiten naar je bedrijf kijkt, word je met je neus op de feiten gedrukt: het kan ook anders en veel beter.”
Speciaal voor de GBM-branche
Tijdens het keuzetraject voor een nieuwe oplossing voor de automatisering viel de keuze op Microsoft Dynamics NAV en de speciaal voor de GBM-branche ontwikkelde branche-oplossingen van WSB. Alle bedrijfsactiviteiten zijn nu in één system ondergebracht. Ton Gielen: “We werkten met Unit 4 voor Dos en veel losse Access applicaties. Dat betekende veel eilandjes in onze automatisering die allemaal moesten beantwoorden aan de vragen uit de markt. En het werkte ook wel. Uiteindelijk bent je gewend om bepaalde dingen op een bepaalde wijze te doen. Maar als er dan iemand van buiten naar je bedrijf kijkt, word je met je neus op de feiten gedrukt: het kan ook anders en veel beter.”
Kennis van de branche
“Via via hoorden we van collega-bedrijven over WSB Solutions. Onder andere dat zij specifiek in deze branche werkzaam zijn. Daarin zijn ze uniek en dat maakte hen voor ons erg interessant. Een groot bedrijf, zoals Unit 4, heeft geen specifieke branchekennis. WSB Solutions is gespecialiseerd in deze sector en is ook nog eens relatief klein, dus met korte lijnen.”
We hebben veel discussie gehad over werkwijzen en procedures. Uiteindelijk hebben die geleid tot een werkwijze die voor de toekomst beter is.
Discussies
Maar het is vooral de mentaliteit die Gielen aanspreekt: “Gewoon aanpakken.” Hij licht toe: “Ze luisteren echt naar onze wensen en als ze een werkwijze of bestaande procedure niet begrijpen, zeggen ze dat ook gewoon. Dan willen ze er echt alles van weten. Ook geven ze het aan als ze denken dat het anders of beter kan. Je krijgt dan discussies die uiteindelijk leiden tot een werkwijze die voor de toekomst beter is. In dat opzicht hebben wij ook van hen geleerd. Je merkt dat ze zich met plezier verdiepen in jouw bedrijf en samen met jou iets willen ontwikkelen.”