Gebroeders Blokland is gevestigd in Hardinxveld-Giessendam en is ‘een betrokken en enthousiast team van ontwikkelaars, bouwers en klantadviseurs’, aldus de eigen website. Ze bouwen met name woningen, maar ook weleens bijvoorbeeld een sporthal of een zorgcomplex. Het bedrijf heeft ongeveer 100 medewerkers in dienst en is in 2017 verhuisd naar hun nieuwe moderne pand (uiteraard zelf gebouwd) vlak langs de A15. Vlak na deze verhuizing kwam Monique van Ee in dienst bij Gebroeders Blokland als directiesecretaresse én ICT-coördinator. We spreken haar over de samenwerking met WSB.
– – – – – – – Monique van Ee – – – – – – –
“Toevallig had ik gisteren een praatje over de ICT met de meest kritische collega en die zei ‘het gaat eigenlijk wel goed’. Ik kan je verzekeren dat dat uit zijn mond een heel dik compliment is!”
Samen verbeteren
“Toen ik drie jaar geleden bij Blokland kwam werken, was WSB al onze leverancier. De samenwerking was toen niet goed. Als ICT-coördinator had ik regelmatig boze collega’s aan mijn bureau. Dat is een vervelende periode geweest. We hebben destijds een second opinion laten doen en besloten met WSB verder te gaan. We vertrouwden wel op WSB, maar zagen ook veel klachten van de gebruikers. Die moesten minder worden, dus hebben we samen gekeken wat we beide konden verbeteren.”
Zo min mogelijk papier
Zoals zo vaak in verstoorde relaties bleek het ook tussen Gebroeders Blokland en WSB te gaan om verwachtingen. Monique vervolgt: “We hadden verwachtingen van WSB en WSB van ons, maar die hadden we nooit goed uitgesproken naar elkaar. Daarnaast heeft het achteraf bezien ook te maken gehad met veranderingen.
Allereerst was er voor de verhuizing altijd een ICT-engineer van WSB bij ons op locatie die we direct aan konden spreken. Na de verhuizing gingen supportvragen telefonisch of digitaal, dus dat was wennen. Je merkt dan dat er een drempel is om ook kleine vragen te stellen. Als dat oploopt, dan is de ervaring ‘dat het allemaal niet loopt’.
Ten tweede veranderde onze eigen manier van werken drastisch: sinds we in dit nieuwe pand zijn getrokken zijn we van stapels papier op bureaus naar flexplekken gegaan met zo min mogelijk papier. We doen zo veel mogelijk digitaal, dus automatisering is super belangrijk voor ons. Als het netwerk eruit ligt of er andere ICT-gerelateerde problemen zijn, dan kunnen we niets doen.”
Compleet afhankelijk van IT
Hoe afhankelijk Blokland is van IT werd pijnlijk duidelijk toen in het eerste jaar na de verhuizing tijdens een grote landelijke storing eerst de internetlijn eruit lag en een tijdje later tot twee maal toe het cloud platform niet bereikbaar was. Monique: “Als dat soort dingen gebeurt, kunnen we niet werken. Op dat moment merk je helemaal dat je compleet afhankelijk bent van de automatisering. Toen zijn we op advies van WSB ook overgestapt naar het cloud platform van Microsoft: Azure. Even afkloppen, maar sindsdien, en dat is nu twee jaar, is alles stabiel en hebben we dat soort problemen niet meer gehad.”
Veel minder klachten
Naast een stabieler netwerk met nauwelijks performance problemen, is Monique ook veel meer tevreden over de samenwerking met WSB: “We kopen redelijk wat in bij jullie, zowel hardware als software. De medewerkers van de binnendienst denken goed mee en in Kristian hebben we een hele fijne accountmanager die ons goed kent en proactief adviseert. En dat zijn precies de dingen die wij erg belangrijk vinden.”
Gigantische verbetering
“Ook de support voor gebruikersvragen en klachten gaat veel beter. Die zijn met bijna 75% afgenomen. Dat is een enorme verbetering. En die verbetering zit niet alleen in kwantiteit, ook in de kwaliteit van de oplossing en de communicatie.
Als ik jullie nu (juni 2020 red.) een cijfer zou moeten geven, zou ik jullie een 7 geven. Dat vond ik overigens vroeger op school een heel goed cijfer. En vergeet niet: jullie komen van een onvoldoende. Dus ik zou zeggen: trek door hoe jullie nu bezig zijn en dan kan het niet anders dan dat die 7 een 8 of meer gaat worden.
En de beste graadmeter voor die verbetering is dat ik nog maar heel weinig collega’s hoor mopperen. Toevallig had ik gisteren een praatje over de ICT met de meest kritische collega en die zei ‘het gaat eigenlijk wel goed’. Ik kan je verzekeren dat dat uit zijn mond een heel dik compliment is!”
Klinkt goed, dat wil ik ook!