Vigere pand Rijswijk ZH
Terug naar het overzicht
Moderne Werkplek

Vigere

Op 1 april 2020 neemt Vigere de pleegzorg- en gezinshuiszorgonderdelen van de failliete stichting Juzt over. Een overname in een toch al roerige tijd met de nog maar net afgekondigde intelligente lockdown in de strijd tegen het coronavirus. Maar ook in deze tijden verdienen juist de meest kwetsbaren de beste zorg en dus gaat het werk van Vigere ‘gewoon’ door.

Bestuurder Arjan de Jong vertelt: “Vigere is een jeugdzorgorganisatie gericht op gezinsvervangende zorg, dus waar het biologische gezin (tijdelijk) geen rol meer kan spelen. Dat kan licht zijn in de vorm van pleegzorg, maar het gaat eigenlijk voornamelijk om problematiek van de ouders of het systeem. Heeft het kind zelf problemen, dan gaat het naar een pleegzorghuis waar het professionele pleegzorg krijgt. Daar bieden we ze ondersteuning om met hun eigen problemen om te gaan. Dan moet je denken aan bijvoorbeeld kinderen die beschadigd zijn geraakt en daardoor hechtingsproblematiek hebben, een trauma hebben, agressieproblemen, etcetera. Dat doen we in gezinshuizen.”

– – – – – – –   Arjan de Jong   – – – – – – –

Arjan de Jong Vigere

“Er werd heel goed gereageerd op onze zorgen, onze pijnpunten werden benoemd, waardoor wij zagen dat jullie je goed hadden ingeleefd. Dat begrip deed ons goed.”

Mooi en belangrijk

“De kinderen komen bij ons terecht op verschillende manieren. Dat kan gedwongen kader zijn, bijvoorbeeld door de Jeugdbescherming of Centrum voor jeugd en gezin, of vrijwillig. Bijvoorbeeld een situatie waarin een moeder geen familie heeft en terminaal ziek is. Helaas hebben we momenteel zo’n situatie. Die moeder heeft bij ons aangeklopt om te vragen of wij op zoek willen gaan naar een pleeggezin voor haar kinderen. Mooi en belangrijk werk dus, maar ook intensief en lastig.”

Spaghetti en chocolade

Zorg bieden aan mensen die juist die arm of knuffel zo hard nodig hebben tijdens een periode van social distancing, was een behoorlijke uitdaging voor de circa 150 interne en externe zorgprofessionals van Vigere. Ondertussen zijn Arjan en zijn compagnon en mede-bestuurder Lesia ook druk met de overname van Juzt. Automatisering en ICT zijn daar onderdeel van.

Arjan: “Wij hebben alleen de pleegzorg- en gezinshuiszorgonderdelen van Juzt overgenomen, maar Juzt was zo’n 1.300 man groot met 13 verschillende vormen van zorg, dus hun IT-infrastructuur was een grote spaghetti. En om in de vergelijkingen met voedsel te blijven: het bleek enorm lastig om daar chocolade van te maken :-)”

Het Moderne Werken met Office 365

Vigere besloot dat het het beste was om een nieuwe IT-infrastructuur op te zetten en over te stappen op het Moderne Werken met Office 365. Arjan: “We zijn toen gaan googelen, bellen en hebben meerdere ICT-bedrijven benaderd, waaronder ook WSB. Er was direct een klik. We dachten hetzelfde over de manier van aanpakken en daarnaast waren jullie ook doortastend, bijvoorbeeld als ik in de offertefase met jullie Sales Consultant belde met vragen, dan werd er gelijk gekeken of er een IT Consultant beschikbaar was om mijn technische vragen te beantwoorden. Dat pragmatische, die flexibiliteit, dat sprak ons aan. Zeker omdat we haast hadden.”

Vijf weken

Het hele traject, van het eerste belletje naar WSB tot de implementatie, heeft uiteindelijk slechts vijf weken geduurd. Arjan: “Het is allemaal heel snel gegaan, zeker als je in ogenschouw neemt dat we van een RDS-omgeving zijn overgestapt naar een infrastructuur die volledig in de cloud draait én dat we vanwege corona bijna alles via videogesprekken hebben afgestemd.

Jullie gaven snel duidelijkheid over het hele traject en jullie aanpak. Er werd ook heel goed gereageerd op onze zorgen, onze pijnpunten werden benoemd, waardoor wij zagen dat jullie je goed hadden ingeleefd. Dat begrip deed ons goed.”

Adoptie

Inmiddels is het een half jaar geleden dat WSB de Moderne Werkplek implementeerde bij Vigere. Hoe kijkt Arjan daarop terug? Arjan: “Wanneer je begint aan een samenwerking heb je bepaalde verwachtingen. Een van onze criteria was dat het niet alleen draaide om de eenmalige actie van implementatie, maar ook om de support daarna. Omdat daar uit het verleden veel zeer zat, hebben we hele duidelijke afspraken gemaakt met WSB. We gingen er hoopvol in en dat is meer dan bevestigd.

Ook zijn we op advies van WSB een adoptietraject gestart, want nieuwe software implementeren is één, maar er ook daadwerkelijk mee kunnen werken is twee. Daarvoor hebben al onze medewerkers meerdere trainingen gekregen van jullie. Dat is top gelopen. Waardoor de verwachtingen écht waargemaakt zijn, is hoe de trainingen zijn vormgegeven.”

Flinke tijdwinst

Wat heeft het werken met de Moderne Werkplek Vigere opgeleverd? Arjan is daar heel enthousiast over en tegelijkertijd ziet hij nog meer kansen: “In het begin hadden we best wel wat zorgen over het thuiswerken, zeker in een mensenbedrijf als de onze, maar achteraf kun je zeggen dat die zorgen niet nodig waren geweest. Dit hebben onze mensen super goed opgepakt. De online vergaderingen gingen goed, en vooral ook minder chaotisch. Daar zag je dat de adoptietrainingen hun werk hadden gedaan.

Daarnaast hebben we gekeken naar de reistijd van onze medewerkers. Om kort te gaan: we hebben zo’n 15 tot 20% tijdwinst gepakt door het werken met de Moderne Werkplek. Dat is een hoop. Zeker in onze situatie, want we hebben een enorme werkdruk. Dat is ook een heel belangrijk thema binnen onze sector en cao. Mensen staan onder hoge druk, de problematiek is zwaar en door bezuinigingen van de overheid moet er meer met minder.”

Tablets en serious gaming

“Die tijdwinst is ook gevoeld door onze medewerkers, maar op een gegeven moment wen je eraan. Dan denk je ‘zo, dat heeft veel gescheeld, ik heb mijn tijd weer ingedeeld en kom eigenlijk weer tijd tekort’. Daarom zijn we nu aan het onderzoeken of we met tablets moeten gaan werken. Dan kunnen we kinderen met serious gaming ook interactief meenemen tijdens een bezoek. Je kunt dan al samen tijdens het bezoek vastleggen wat vastgelegd moet worden. Daar pak je een stuk tijdwinst én kinderen vinden het vaak leuk om te doen, als je dat op een leuke manier aanbiedt aan ze. Dat is een van de ideeën, maar we hebben er meer.

We zijn nu overgestapt op het Moderne Werken, het begin van een roadmap naar een toekomst waarin we met onder andere ICT onze dienstverlening naar een hoger niveau kunnen tillen. Kortom, we hebben een flinke slag geslagen, zijn super tevreden, maar nog niet klaar. Wordt dus vervolgd.”

Meer weten?

Laten we eens kennis maken. Neem contact op met Maurice.