De Vlasschuur - referentie ICT Moderne Werkplek Referentie
De Vlasschuur

"Al met al zijn we dus echt super tevreden."

Noot vooraf: Onderstaand interview vond plaats in de zomer van 2020. In het voorjaar van 2021 bereikte ons het droevige bericht dat Cees Moree is overleden. In overeenstemming hebben we besloten dit interview online te laten staan.

Zomer 2019. In Nederland wordt de hoogste temperatuur ooit gemeten en rond die tijd vraagt Dave Niestadt, commercieel directeur bij De Vlasschuur, aan alle 16 medewerkers wat ze nodig hebben om hun werk beter/makkelijker te kunnen doen. De meeste medewerkers geven aan dat ze graag onderweg en thuis beter willen kunnen werken. Zo gezegd, zo gedaan. Dave: “Met deze verzoeken zijn we aan de slag gegaan, met als resultaat dat we van een traditionele serveromgeving volledig zijn overgestapt op het Moderne Werken met Office 365.”

Hoe is die overstap gegaan? En hoe bevalt het werken met de Moderne Werkplek? Dave blikt terug: “We hadden een serverruimte waar onze eigen server draaide. Die server stond er al een jaar of zes en was zwaar verouderd. Dat merkten we bijvoorbeeld als je thuis werkte, het was allemaal nogal omslachtig om in te loggen via een terminal server hier naar de server toe, dat werkte bepaald niet soepel.”

– – – – – – –   Dave Niestadt   – – – – – – –

Dave Niestadt commercieel directeur De Vlasschuur

“Tussen ons eerste gesprek en moment van oplevering zat maar een paar maanden. En dat is achteraf gezien maar goed ook, want toen alles net up and running was, begon de coronacrisis.”

Proefpersoon

“We hebben toen gekeken of we naar de Cloud zouden gaan en kregen al snel de overtuiging dat we over moesten stappen op Office 365. Dat idee hebben we neergelegd bij de toenmalige IT-leverancier, maar dat was voor hen helemaal nieuw en het voelde alsof wij als proefpersoon zouden worden gebruikt. Dat leek ons niet handig en we hebben toen uitvraag gedaan bij drie IT-bedrijven. We hadden dat eigenlijk allemaal al in kannen en kruiken, toen ik via-via de tip kreeg om ook WSB te benaderen. Toen dacht ik ‘als we toch bezig zijn laat ik ze op het allerlaatste moment gewoon ook nog aansluiten’. WSB werd zo de vierde partij en uiteindelijk hadden we het beste gevoel bij WSB.”

De Vlasschuur Nieuw Beijerland - referentie ICT 1

Match

Oprichter Cees Moree vult aan: “Wat ik heel sterk vond aan WSB, was dat er gelijk werd gezegd dat heel veel IT-bedrijven Office 365 aan kunnen bieden, maar dat zij vooral ook wilde helpen met het goed werken met Office 365. Wat ons ook aansprak is dat jullie gelijk meedachten naar de toekomst. Dat sloot heel goed aan bij wat wij zochten.

Het voorstel was gewoon goed. Daarnaast was het ook een stukje emotie. Je hebt een match of niet. Je kunt nog zo’n goed voorstel hebben, maar je moet bij wijze van spreken ook een bak koffie met iemand willen drinken. Het hoeft je vriend niet te zijn, maar je moet elkaar wel mogen.”

In één keer goed

De overgang van de oude serveromgeving naar de moderne Cloud omgeving was groot. Cees: “Jullie hebben ons toen gewaarschuwd voor de grote overstap, maar we hebben toch gekozen om in één keer over te stappen naar de nieuwe situatie. Ik ben een digibeet, dus hou het wat computers betreft, het liefst bij het oude. Maar aan de andere kant durf ik ook wel in het diepe te springen, dus ik dacht ‘als we het doen, dan doen we het in één keer goed’.”

De Vlasschuur Nieuw Beijerland - referentie ICT Moderne Werkplek

Big bang

Dave vult aan: “Ik ben echt super blij dat we het hebben gedaan zoals we het hebben gedaan. Met een big bang. Jullie hebben hierbij heel goed meegedacht en je flexibel opgesteld, jullie zijn zelfs een keer een nacht doorgegaan om alles goed op te leveren. Tussen ons eerste gesprek en moment van oplevering zat maar een paar maanden. En dat is achteraf gezien maar goed ook, want toen alles net up and running was, begon de coronacrisis.”

Tegenvallers

Zoals altijd loopt niet alles volgens plan en zijn er tegenvallers. Dave: “WSB voldoet grotendeels aan de verwachtingen, maar er zijn ook wel wat dingen die beter en strakker kunnen. De implementatie hebben we gedaan met Maurice, Frank en Antoine. Dat is echt super verlopen, heel soepel, maar daarna is er in de facturatie het een en ander misgegaan en dat is dan zonde. Ook heb ik laatst wat dingetjes gehad met Support. De reactietijd was wat langer dan gedacht, maar dat was gelukkig een incident. Al met al zijn we dus echt super tevreden.”

Over De Vlasschuur

De Vlasschuur Nieuw Beijerland - referentie ICT deurDe Vlasschuur is opgericht in juni 2001 en heeft zijn naam te danken aan de prachtig gerenoveerde vlasschuur in Nieuw-Beijerland waarin het bedrijf gevestigd is.

Oprichter Cees Moree: “Toen ik van school kwam, ben ik in de sales gerold. Ik heb bij een aantal, vooral foodbedrijven gewerkt, waaronder Hertog IJs en Klijn Noten. Toen laatstgenoemde werd verkocht en verhuisde, werd de reistijd te lang en ben ik voor mezelf begonnen.

Ik ben altijd gefascineerd geweest door food, alles wat op de wereld groeit en bloeit. Ik heb in veel verschillende landen allerlei vruchten zien groeien en vind dat prachtig.

Ook ben ik altijd heel snel enthousiast geweest over ondernemers en ondernemerschap. Er zijn altijd weer startups waarvan je denkt ‘hoe krijgen ze het verzonnen?’. Maar vaak zie je tegelijkertijd dat het techneuten zijn die te gekke producten en toepassingen maken, maar onvoldoende aandacht besteden aan sales en daardoor nooit goed winstgevend worden.

Dit alles bij elkaar opgeteld heeft me in 2001 doen besluiten om voor mezelf te beginnen en opdrachtgevers in de foodsector te gaan helpen met hun sales.

Nu in 2020 bestaat ons bedrijf uit 16 medewerkers en vormt food nog steeds het overgrote deel van ons werkterrein. Langzaamaan zijn we dat aan het verbreden naar non-food, simpelweg omdat er soms een ondernemer bij ons aanklopt die niet in food zit, maar wel een prachtig concept heeft en we wel gek zouden zijn om daar niks mee te doen. Wat je dan wel ziet is dat het vaak raakvlak heeft met food, bijvoorbeeld bloemen. Ook natuur.”

(Zeker) 30% efficiënter

Cees: “Waar ik vooral naar kijk, is wat de investering in een nieuwe IT-omgeving ons oplevert. De grootste winst in de overstap van de traditionele serveromgeving naar de Moderne Werkplek is dat iedereen overal kan werken. Onze medewerkers maken veel rapportages voor onze klanten en dat kan nu al denk ik 30% efficiënter, misschien wel 40%.

Een andere grote winst is het vergaderen op afstand. Corona heeft ons gedwongen om veel via Teams te vergaderen en we gaan ook na de coronacrisis niet veel meer hier op kantoor vergaderen. Onze medewerkers wonen door het hele land: hier in de buurt, maar ook in Deventer, Hardenberg, Weert en zelfs een collega in België. Het kost een vermogen als wij voor een vergadering altijd iedereen naar Nieuw-Beijerland moeten laten komen. Tegelijkertijd ben ik er geen voorstander van om alles via Teams te doen, want dan zie je elkaar alleen nog maar op de kerstborrel. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Tenslotte merken we ook dat collega’s die voor dezelfde opdrachtgever werken, veel makkelijker met elkaar schakelen via Teams.”

– – – – – – –   Cees Moree   – – – – – – –

Cees Moree oprichter De Vlasschuur

“Onze medewerkers maken veel rapportages voor onze klanten en dat kan nu al denk ik 30% efficiënter, misschien wel 40%. “

Toekomst

De Vlasschuur wil blijven ontwikkelen en blijft daarom ook in de toekomst investeren in automatisering. Dave kijkt vooruit: “Waar ik naar uitkijk, zijn de volgende stappen, samen kijken wat we nog meer kunnen met het systeem. Want uiteindelijk is het zo dat we van alle Office 365 applicaties vooral Teams gebruiken en OneNote er een beetje bij, maar er is nog veel meer mogelijk. Zoals Cees eerder aangaf, werken we bijvoorbeeld veel met dashboards om cijfers te rapporteren naar onze klanten. Ik wil graag met jullie kijken hoe we dat met Power BI veel beter kunnen doen. Want nu gebruiken we PowerPoint voor de fotorapportage, Word voor het verslag en Excel voor data. Dan denk ik, dat moet mooi in dashboards kunnen worden gegoten.”

Klinkt goed, dat wil ik ook!

 

 

Meer weten?

Schroom niet. Bel of mail ons gewoon even.

Maurice Gonlag
Maurice Gonlag
06 - 38 82 11 49
Vincent Wilgenkamp
Vincent Wilgenkamp
06 - 13 58 87 83
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.