thuiswerken corona

Thuiswerken in tijden van crisis

De regering heeft ons allen opgeroepen om zoveel mogelijk, en waar mogelijk, thuis te werken. Dit om verspreiding van het Coronavirus te beperken. Sinds die oproep krijgen we veel vragen over het thuiswerken en vooral over hoe je online kunt vergaderen. Om u hiermee zoveel mogelijk te helpen hebben we deze pagina ingericht. Hier verzamelen we allerlei documenten, video's en onderaan de pagina een FAQ, om het thuiswerken makkelijker te maken.

Video’s: opname webinars

Hieronder een weergave van de webinars die we gaven op 20 en 26 maart over het thuiswerken met Microsoft Teams.


1. Video: opname webinar ‘Thuiswerken met Microsoft Teams’ – 20 maart 2020


2. Video: opname webinar ‘Demo Microsoft Teams’ – 26 maart 2020






3. Video: opname webinar ‘Effectief vergaderen met Teams’ – 2 april 2020


4. Video: opname webinar ‘Gamend aan de slag met Teams’ – 7 april 2020





5. Video: opname webinar ‘Thuiswerken als moderne manager in Coronatijd’ – 17 april 2020


6. Video: opname webinar ‘Security: van gevaar naar kans’- 14 mei 2020





Handleiding: snel aan de slag met Teams

Klik op de afbeelding hiernaast voor een beknopte handleiding van Microsoft Teams. De handleiding leert u in 4 pagina’s hoe u met Microsoft Teams werkt en waar u de belangrijkste functionaliteiten vindt.

Video’s: online vergaderen met Teams

We hebben verschillende videos opgenomen. Een video waarin we uitleggen hoe je vanuit Microsoft Outlook en vanuit Microsoft Teams een online meeting inplant. Daarnaast ook een video hoe je effectief vergadert met Microsoft Teams. Maar ook een extra editie van Office 365 Talk.


Video: online vergadering opzetten via Outlook of Teams


Video: effectief vergaderen met Microsoft Teams






Video: Office 365 Talk – Corona special – Effectief thuiswerken met Teams


 




 


Over Microsoft Teams


U ziet het hierboven: wij zijn groot fan van Microsoft Teams. En dat is niet voor niets. Microsoft Teams is een applicatie waar heel veel mee kan en bovenal heel handig is om online te vergaderen en daarnaast via allerlei andere functionaliteiten de onderlinge communicatie goed te maken / houden. Zeker als je op afstand met elkaar samenwerkt.

Teams is de gemeenschappelijke digitale werkruimte binnen uw bedrijf, of zoals het ook wel eens wordt genoemd een “hub voor teamwork”. Zoals de naam al aangeeft is Microsoft Teams gericht op samenwerking binnen teams.

We kunnen er veel meer woorden aan vuil maken, maar beelden zeggen meer dan 1000 woorden. Daarom hiernaast een video waarin u in 2 minuten ziet wat Microsoft Teams is en wat u ermee kunt.



Microsoft Teams = gratis


Voor Office 365 gebruikers
Teams is onderdeel van Office 365. Als u met uw bedrijf al licenties heeft voor Office 365, dan kunt u al gelijk gebruik maken van Teams. Hoe? Log in met uw werk e-mailadres, download de handleiding hierboven, check onze video’s en ga aan de slag.


Heeft u geen Office 365?
Vanwege de uitbraak van het coronavirus, heeft Microsoft besloten om Office 365 E1 (inclusief Microsoft Teams) 6 maanden gratis beschikbaar te maken voor bedrijven. Neemt u in dat geval contact met ons op via ons speciale “nood” e-mailadres: thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl.


Wilt u hulp met Teams?

Vul hiernaast uw gegevens in en we nemen z.s.m. contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meest gestelde vragen

Je kunt Teams downloaden op de website van Microsoft of de app downloaden in de Appstore of Google Play: https://products.office.com/nl-nl/microsoft-teams/download-app
Op deze pagina vind je hierboven een korte handleiding hoe je snel aan de slag kunt met Teams. Heb je vragen? Neem dan contact met ons op via thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl. We helpen je graag om z.s.m. aan de slag te gaan!
Met de gratis versie van Teams kun je onbeperkt chatten, videogesprekken voeren en kun je realtime samenwerken in Office-documenten. Wil je meer functionaliteit, dan moet je een betaalde licentie afnemen. Kijk op deze pagina de verschillen en tarieven: https://www.wsb-solutions.nl/office-365-zakelijk/.

[toggle title="Welke licentie past bij mij?"]Twijfel je over welke licentie van Teams bij je past? Kijk dan eens op https://www.wsb-solutions.nl/office-365-zakelijk/ en vergelijk de functionaliteiten zodat je weet welke licentie je nodig hebt. Kom je er alsnog niet aan uit? Neem dan contact met ons op via thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl voor een gratis advies.

Microsoft Teams - Gratis vs betaalde licenties

De Office Portal is een online platform die voor klanten met een Office 365 abonnement via de browser te benaderen is. In deze portal vind je alle apps zoals Word, Excel, Powerpoint, Outlook, Teams en Planner. De Office portal is te bereiken via www.offfice.com.
Voor de implementatie van Teams voor het hele bedrijf is het verstandig om contact op te nemen met ons Thuiswerken Crisis Team. Zij weten precies wat er voor nodig is om jullie zo snel mogelijk effectief thuis te laten werken. U kunt eenvoudig een mail sturen naar thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl en zij nemen vervolgens contact op.
Uiteraard is het mogelijk om hulp te krijgen bij de implementatie en inrichting van Teams. Neem contact op met WSB via thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl om de mogelijkheden en je wensen te bespreken. Je ontvangt dan een advies op maat.
Elk bedrijf heeft een unieke manier van samenwerken tussen de medewerkers en de afdelingen. Daardoor is de inrichting van Teams elke keer weer anders. Wil je een advies over hoe je snel een basisinrichting kunt opzetten? Neem dan even contact op via thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl.
Dit kan goed met online vergaderen via Microsoft Teams. We hebben mooie instructievideo’s beschikbaar hoe je een vergadering / meeting opstart met collega’s en eventueel video gebruikt. Alle video’s staan bovenaan deze pagina.
Het werken met Teams geeft je de mogelijkheid om online te werken in je Office-bestanden. Je kunt zelfs met collega’s tegelijk in hetzelfde document werken.

Wanneer uw bedrijf nog geen gebruik maakt van Teams en u wilt toch graag uw bedrijfsdata benaderen zijn hier uiteraard ook mogelijkheden voor, WSB Solutions kan assisteren bij het inregelen van een beveiligde VPN connectie naar kantoor. Onze Supportafdeling kan dit voor u checken en eventueel inrichten. Support is bereikbaar via het klantenportaal.

In heel veel gevallen is dit mogelijk, er dient in de meeste situaties wel een aanpassing gedaan te worden om deze verbinding beveiligd op te zetten naar kantoor. Onze Supportafdeling kan dit voor u checken en eventueel inrichten. Support is bereikbaar via het klantenportaal.
Wij onderzoeken graag voor u de mogelijkheden, het is bijna altijd mogelijk om de verbindingssnelheid te verhogen/upgraden. Hierdoor kan het extra verkeer aan en werken u en uw collega’s sneller vanuit huis. U kunt eenvoudig een e-mail sturen naar thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl en zij nemen vervolgens contact op.
Wanneer u gebruik maakt van onze Telecom diensten via onze partner RoutIT, kunt u gebruik maken van de I AM app. De I AM app is te gebruiken op PC, MacBook, tablets en smartphones. (Ee handleiding voor I AM vind u hier) Onze Supportafdeling kan dit voor u checken en eventueel inrichten. Support is bereikbaar via het klantenportaal.
Bent u nog geen klant bij ons? Stuur dan een mail naar thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl en zij nemen vervolgens contact op.
Ja dat is mogelijk. Tijdens een vergadering kun je klikken op “Meer opties…” en vervolgens zie je de optie “Mijn achtergrond vervagen”.
Als klant van WSB kun je voor technische vragen terecht bij onze afdeling Support. Zij zijn bereikbaar via het klantportaal.
Ben je nog geen klant of heb je specifieke vragen over Teams, online vergaderen of thuiswerken stuur dan een e-mail naar thuiswerkenhotline@wsb-solutions.nl.
Wil je liever telefonisch een specialist spreken? Bel naar (0184) 74 44 40 en vermeld bij je vraag dat je met het Thuiswerken Crisis Team wilt spreken. Zij zijn gespecialiseerd in thuiswerken en helpen je graag op weg.

Vraag-en-antwoord n.a.v. onze webinars over Microsoft Teams’ van 20 en 26 maart 2020

Wanneer je in een chat zit, dan heb je rechtsboven in je venster de mogelijkheid om je scherm te delen:
Scherm delen Microsoft Teams
Na het klikken op bovenstaand icoontje kun je zelf bepalen welk venster / programma je aan de ander wil laten zien.
Ja. dat kan. En de externe hoeft niet per se een Teams-licentie te hebben. Je hebt alleen een e-mailadres nodig om de externe toe te voegen aan een gesprek of vergadering.
Elk lid in Teams heeft een rol en voor elke rol zijn er verschillende machtigingen:

  • Eigenaren
    Teameigenaren beheren bepaalde instellingen voor het team. Ze voegen leden toe en verwijderen die, voegen gasten toe, wijzigen teaminstellingen en voeren administratieve taken uit. Een team kan meerdere eigenaren hebben.
  • Leden
    Leden zijn de mensen die deel uitmaken van het team. Ze kunnen praten met andere teamleden in gesprekken. Ze kunnen bestanden bekijken en meestal uploaden. Ze kunnen deelnemen aan de gebruikelijke soorten samenwerking die zijn toegestaan door teameigenaren.
  • Gasten
    Gasten zijn mensen van buiten de organisatie die een teameigenaar uitnodigt om deel te nemen aan het team, zoals partners of consultants. Gasten hebben minder mogelijkheden dan teamleden of teameigenaren, maar ze kunnen nog steeds veel doen.

Het tabblad Wiki kun je gebruiken om notities vast te leggen die je snel kunt terug vinden. In het Teams-kanaal kan er veel informatie gedeeld worden die natuurlijk altijd is terug te lezen, maar het kan handig zijn om in Wiki een samenvatting te zetten van alle info. In een Wiki kun je verschillende pagina’s maken zodat je per onderwerp een apart overzicht hebt.
Voor elk account dat je hebt (verschillende inlognamen en wachtwoorden) heb je een verschillende agenda. Word je als gast uitgenodigd in een omgeving, gebruik je simpelweg je eigen gebruikersnaam en wachtwoord en heb je je eigen agenda.
De documenten worden opgeslagen in SharePoint wat achter Teams hangt. Zo blijven de documenten altijd benaderbaar, ook als er een kanaal of team wordt opgeheven.
Ja, per gebruiker kun je instellen welke meldingen je wilt ontvangen voor chats en teams / kanalen. Normaal gesproken moet je als verzender door middel van @-notificaties mensen wel of niet op de hoogte brengen met een notificatie.
Als je ingelogd bent op office.com is er een knop beheer/admin. Let op: Deze is alleen bereikbaar als je de juiste machtigingen hebt.
In Teams staat links een verticale balk met de verschillende menu-opties. Onderaan staan drie puntjes, door daar op te klikken vind je meer apps die je kunt toevoegen, waaronder Agenda. De agenda knop is overigens alleen beschikbaar als de e-mail is opgeslagen in Exchange Online. Hiervoor is dus een migratie actie benodigd. Als je deze dus niet hebt moet je de Teams meetings plannen via de Teams Meeting add-in binnen Outlook.

Verder lezen: blogs over thuiswerken

Blog Teams in de praktijk  blog tips thuiswerkers  blog 6 lessen thuiswerken